Pasiūlymai

Nėštumo kalendorius

19.
Savaitė

Savaitės posakis

„Nenusiminkite, jei jūsų vaikai ignoruoja jūsų patarimus. Ateis laikas, kai šiuos patarimus jie dalins savo vaikams“

Nežinomas autorius

Būsima mama

Jūs esate 4-tame nėštumo mėnesyje. Jūs jau įžengėte į trečią ketvirto mėnesio savaitę.

Antrame trimestre galite daugiau laiko skirti sau. Jei suplanavote kelionę ar išvyką, tam dabar labai patogus laikas. Tam sutrukdyti gali tik persileidimo rizika ar bloga savijauta. Tačiau jei gerai jaučiatės, judėkite, keliaukite, vaikščiokite, lankykite fitnesą ir mylėkitės su savo mylimu parneriu. Juk intymus artumas santykius šeimoje tik pagerina!

Rekomenduojama kartą per savaitę, maždaug tuo pačiu metu, vilkint tais pačiais drabužiais pasisverti ir tokiu būdu kontroliuoti savo svorio prieaugį. 2-ame trimestre normalus svorio prieaugis kiekvieną savaitę turėtų būti – 250-300 g. Nuo nėštumo pradžios jūs jau turėjote priaugti apie 3,6 k-6,3 kg. Žinoma, svorio prieaugio normos kiekvienai nėštutei labai individualu. Nes tai priklauso nuo to, kiek moteris svėrė iki nėštumo, koks jos ūgis, kūno struktūra ir sveikatos būklė. Svoris priklauso ir nuo to, kaip sklandžiai vyksta pats nėštumas ir nuo daugelių kitų veiksnių. Apie savo svorio prieaugį geriausia pasikonsuluoti su jus prižiūrinčiu gydytoju ginekologu.

Mityba. Ar galima valgyti grybus nėštumo metu?

Svarbiausia grybų ypatybė yra ta, jog jie labai maistingi dėl juose esančio baltymo, kuris panašus į mėsoje esantį baltymą. Todėl grybai vegetarams ir pakeičia mėsą. Be to, grybuose yra B, P, A, C vitaminų.

Juose dar yra daug nikotino rūgšties, cinko ir vario. Apskritai jie labai naudingi visiems, taip pat ir nėščioms. Tačiau grybai gali sukelti alergiją, o nėštutės, kurias kankina toksikozė, grybų visai netoleruoja.

Kaip juos paruošti? Nėščiosioms grybus galima valgyti arba troškintus, arba virtus, kepti nerekomenduojama. Be to, termiškai grybai turi būti apdorojami ne mažiau kaip 1 valandą, tokiu būdu sunaikinamos galimos juose esančios nuodingos medžiagos. Žinoma, ne kiekviena iš mūsų yra puiki grybų žinovė ir supranta, kurie iš jų yra valgomi, o kurie nuodingi, todėl geriau juos pirkti iš tikrų žinovų.

Bet geriau iš pardavėjų gatvėje nieko nepirkite, nes neaišku, kur ir kokius grybus jie rinko. Prekybos centruose galite įsigyti austrių, baravykų, pievagrybių ir kitų grybų, užaugintų arba namų, arba šiltnamio sąlygomis, tad dėl jų vartojimo saugumo galite neabejoti. Prieš vartojimą atidžiai patikrinkite visus grybus. Nė vienas iš jų neturi būti suraukšlėję, suspausti ar juolab su pelėsiais. Tokius be gailesčio išmeskite.

Ar galima nėščioms marinuotų, sūdytų džiovintų ar konservuotų grybų? Pirmiausia, visi išvardinti variantai užleidžia vietą natūraliems maisto produktams. Antra, ne visi šie grybai yra saugūs. Acte marinuoti grybai gali sukelti pilvo skausmą ir rėmenį, o sūdyti grybai gali sukelti patinimus (druska sulaiko skysčius organizme). Konservuoti apskritai nenaudingi sveikatai.

Būsimas mažylis

19-tą savaitę vaisius neįtikėtinai sparčiai auga. Itin aktyviai vystosi jo galvos smegenys. Vaisiaus judesiai tampa vis labiau sąmoningesni. Judėjimas ne toks chaotiškas kaip anksčiau, labiau koordinuotas. Taip pat sparčiai vystosi ir kiti visai dar mažyčiai mažylio organai.

Bronchai, bronchiolės ir plaučiai sudaro kvėpavimo  sistemą, kuri tobulės iki pat kūdikio gimimo. Šią savaitę susiformavo bronchai.

Aktyviai dirba riebalinės liaukos: jų užduotis – gaminti baltai pilką medžiagą, dengiančią mažylio kūną. Ši vaškinė medžiaga dėka savo baktericidinių savybių apsaugos vaisių nuo ligų sukėlėjų ir amniono skysčio poveikio iki pat gimimo.

Mažylio kūnas padengtas pūkeliu. Plaukeliai dengia ir jo veiduką, kartais jie išlieka iki pat gimdymo. Tačiau nerimauti nereikia, jie po to išnyksta.

Kūdikis 19-tą nėštumo savaitę gali pakelti galvą ir pasukti į šonus. Kaklas sustiprėjo ir gali pasisukti 180 laipsnių kampu. Mažylis dabar sveria vidutiniškai 250 gramų, ilgis iki stuburgalio apie 15 cm.

Tyrimai

Ultragarsas (echoskopija)

Dėl to, kad kūdikis tapo itin judrus, jums gali pasisekti sužinoti jo lytį. Taip pat echoskopijos metu galite pamatyti, kaip mažylis žaidžia. Jis jau kaip naujagimis turi savo režimą: miega 18 valandų per parą, likusį laiką žaidžia.

© Visos teisės saugomos Mamyciuklubas.lt 2013

Nėštumo kalendorių redagavo Maxmeda gydytoja ginekologė Kristina Stanslovaitytė

Patarimai

Nemiga nėštumo metu

Jau naktis, mūsų laukia šilta jauki lova, taip norisi pailsėti – tačiau nemiga neleidžia deramai paisėti. Po bemiegės nakties mes nebeturime energijos ir noro kažką daryti!

Kaip išvengti bemiegių naktų?

Labai svarbu laikytis dienos režimo. Antro-trečio trimestrų metu geriau atsisakyti dienos miego. Geriau lėtai pasivaikščiokite, atlikite tam tikrus fizinius pratimus, prieš miegą padarykite lengvą mankštą.

Gali padėti atsipalaidavimo pratimai. Svarbiausia relaksacinių pratimų užduotis – pamažu atpalaiduoti visą kūną, lėtai ritmiškai kvėpuojant (iškvėpimas trunka dukart ilgiau nei įkvėpimas).

Pajuskite, kokia palaima apima visą kūną, kaip į kojas ir rankas plūsta šiluma. Savo vaizduotėje pieškite jums malonius peizažus: saulėtą laukymę, svirplių čirškimą,paukščių čiulbėjimą, ramų vandens raibuliavimą, lengvą vėjelį – tai, kas suteikia jums ramybę.

Puikiai padeda aromaterapija. Galite naudoti pagalvę, kuri prikimšta džiovintomis mėtomis, melisomis, apyniais, kadagiais, mairūnu, ramunėlėmis ar rožių žiedlapiais. Šių augalų eterinius aliejus galite įsilašini į šiltą vonią - tai padeda atsipalaiduoti. Tačiau ar galite gultis į vonią, pasikonsultuokite su savo gydytoju. Jeigu jums leido naudoti aromatinį aliejų, atminkite, kad į vonią pakanka 1-2 lašų.

Oro temperatūra miegamajame neturėtų būti aukštesnė nei 21°C. Miegamajame oras turi būti grynas, todėl kiek įmanoma dažniau jį vėdinkite. Kad oras kambaryje nebūtų sausas, galite naudoti drėkintuvą.

Būsimos mamos miegamoji vieta turi būti patogi: ne per ankšta, patalynė švelni, geriausia medvilninė, pasitinkite patogią nedidelę pagalvę. Keiskite patalynę bent kartą per savaitę.

Nėščiai rekomenduojama miegoti ant kairiojo šono: tokioje pozicijoje gerėja placentos kraujotaka, nesuspaudžiamos stambios kraujagyslės ir organai, esantys už gimdos, dėl to pagerėja inkstų funkcija, sumažėja tinimai, vaisius lengviau gauna maistinių medžiagų ir deguonies.

Jokiu būdu be gydytojo rekomendacijos nevartokite vaistinių preparatų ar raminamųjų! Jei jus kankina ir jokios priemonės nepadeda, būtinai apie tai praneškite savo gydytojui!

Svarbiausia - nusiteikite teigiamai ir palikite visas baimes bei nerimą už miegamojo slenksčio/ neržiūrėsite naktį veiksmo filmų/ geriau paskaitytkite knygą/klausykitės atpalaiduojančios muzikos/ paglostykite pilvuką ir palinkėkite sau bei mažyliui saldžių sapnų! Juk jis irgi sapnuoja!

Tai neįtikėtina, ar ne? Ar įdomu, ką jis sapnuoja?

Kaip sau padėti užklupus nemigai?