Turbūt jums teko girdėti ar žaisti žaidimą "Gyvatėlės- kopetėlės" ( Snakes & Ladders)? Žaidimas smagus, nesudėtingas, įtraukiantis tiek vaikus, tiek suaugusius.
Dažnai istorijoje nutinka taip, kad daiktai, kurti vaikams, tampa suaugusiųjų daiktais, o suaugusiems kurti dalykai atitenka vaikams.
Daug tokių pavyzdžių rasime literatūroje: Robinzonas Kruzas, Guliverio kelionės, Barono Miunchauzeno nuotykiai - visos šios knygos buvo rašomos suaugusiems, jose pašiepiamos žmonių ydos, socialinė bei politinė santvarkos, ieškoma atsakymo į gyvenimo ar tiesiog žmogiškumo prasmės klausimus. Tačiau dabar šiuos kūrinius suvokiame kaip pirmiausia "vaikiškus"arba bent jau priskiriame nuotykių literatūrai, kuri dažniausiai skaitoma jaunimo.
Tas pats nutiko ir su kai kuriais žaidimais. Vienas jų - "Gyvatėlės-kopetėlės" . Jos gali slėptis po įvairiais tematiniais motyvais, bet iš esmės tai bus vienas ir tas pats žaidimas.
Šis žaidimas atsirado maždaug 13 amžiuje Indijoje ir vadinosi "Paramapada Sopanam" - "Laiptai į išganymą" ar "išsigelbėjimą" ( dabar tenka rasti pavadinimą Moksha (išsivadavimas) patam).
Žaidimą, manoma, sugalvojo šventasis, poetas Gyandev. Nors panašių žaidimo šaknų randama berods ir senovės Egipte II a.pr.Kr.
Egzotiškame Indijos krašte egzistavo nemažai panašių žaidimų, tačiau šis - vienas paprasčiausių. Žaidimo "takelį" sudaro 100 langelių ( klasikinis variantas), kurie išsidėstę žaidimo lentoje 10×10 langelių. Žaidimo laukas simbolizuoja išsivadavimo kelią, vedantį link Nirvanos -100-sis langelis. Kiekvienas žaidėjas turi tik vieną figūrėlę ir ėjimų skaičių lemia žaidimų kauliuko taškai. Iš esmės žaidimas vaizduoja žmogaus ydas/nuodėmes (gyvatėlės) ir dorybes ( kopetėlės). Žaidimas buvo skirtas tikėjimo ir moralės ugdymui, vertybių pažinimui. Buvo tikima, kad žmogaus sieloje nuolat vyksta kova tarp gėrio ir blogio, ir tik geri darbai gali išgelbėti žmogų nuo kančių rato. Iš pradžių buvo net 12 ydų ir tik penkios dorybės: tikėjimas(12), atsakomybė(51), dosnumas (57), žinios (76) ir askezė (78).
Ydų sąrašas buvo dvigubai gausesnis:
Nepaklusnumas/užsispyrimas (41), pasipūtimas (44), vulgarumas (49), vagystė (52), neveiklumas/tinginystė (58) girtuokliavimas (62), skola (69), pyktis (84), šykštumas (92), išdidumas (95), žmogžudystė (73), geismas (99).
Anglų kolonistai 1892 metais pargabeno žaidimą į Britaniją, kur jis labai greitai prigijo "Snakes and ladders" pavadinimu, ( vėliau žaidimas atsirado ir JAV kaip "Chutes and Ladders»). Protestantiška tradicija pritaikė žaidimą Viktorijos laikų realijoms. Pvz., žaidimų kauliukai buvo laikomi nepadoriu azartinių lošimų aksesuaru, tad vaikai suko specialią strėlytę su skaičiukais.
Tėvai noriai pirko šį žaidimą, kad vaikai galėtų mokytis istorijos, geografijos, zoologijos ir moralės pagrindų. Ir štai, net šiandien tai vienas mėgstamiausių britų vaikų stalo žaidimas, ir ne tik britų.
Šiandien klasikinėje žaidimo versijoje 19 gyvatėlių ir 19 kopetėlių. Beje, jų išsidėstymas nėra chaotiškas, kaip gali pasirodyti iš pradžių. Po šiokių tokių grumtynių starte ypač sėkmingi žaidėjai gali labai greitai užkopti per kelis aukštus į viršų, tada laukia ramybės juosta, kur pavojingų zonų nėra itin daug. O žaidimo baigtis iki pat galo lieka nenuspėjama, nes tai, kad greitai iškilai, nereiškia, kad nepapulsi gyvatei į nasrus ir nenusirisi iki jos uodegos :) Žaidimas vyksta labai paprastai: rideni kauliuką, eini tiek žingsnių, kiek iškrito taškų, jei pataikai ant kopetėlių, kyli jomis į viršų, jei ant gyvatės galvos - nukrenti žemyn iki uodegos. Indijoje žaidimas buvo žaidžiamas dar ir renkant papildomus apdovanojimus ( monetas ar sėklas) ir reikalavo geros atminties ir sumanumo vykdant papildomas užduotis. Dabar tai šauni vakaro pramoga tiek kasdien, tiek turint svečių. Visų vaikščiojimo po lentą niuansų neangrinėsiu, bet galima žaidimui suteikti savito atspalvio ir paversti jį edukaciniu. Tarkim, ant kvadratėlių galima užrašyti žodžius, kuriuos reikės išmokti, užrašyti aritmetikos veiksmą, ir ant to langelio atsistojęs turės pasakyti atskakymą. Galima prigalvoti daugybę užduočių ir susitarti, ar jų atlikimas arba neatlikimas įtakos judėjimą lentoje, ar tiesiog bus papildomas smagus užsiėmimas.
Įvairių žaidimo variantų tikrai rasite parduotuvėse. O dar - žaidimą galite nusipiešti patys, internete rasite daugybę variantų ir idėjų! Svarbu nepieškit labai piktų gyvačių ?
Žaidimą galima pasunktinti žaidžiant dvejais kauliukais arba judant keliomis figūrėlėmis, galima susitarti ir dėl finišo kirtimo. Kad būtų sudėtingiau, galima tarkim susitarti, kad reikia išridenti būtent trūkstamą iki finišo skaičių, bet tada žaidimas gali užsitęsti. Smagaus žaidimo!