A. Jasaitytės blogas: apie edukaciją ir psichologiją

A. Jasaitytės blogas: apie edukaciją ir psichologiją

02. May 2014, 14:34

Pirmiausiai noriu padėkoti “Mamyčių klubui”, kuris suteikė erdvę dalintis vaikų edukacijos ir psichologijos patirtimi. Mintis rašyti blogą kilo dirbant edukaciniame projekte „Kūrybinės partnerystės“.  Tai projektas skirtas Lietuvos bendrojo ugdymo mokykloms, kurio tikslas - praplėsti ir praturtinti įprastą mokymosi procesą, ugdyti mokinių ir mokytojų kūrybiškumą. Kadangi patys pirmieji ir didžiausi vaikų mokytojai yra tėvai, o vaikai pažįsta pasaulį per tėvų akis, tikiuosi, kad šios temos bus aktualios kiekvienam iš mūsų.

Pradėsiu nuo apmąstymų kas yra kūrybiškas mokymas(sis)? Dažniausiai sąvoką – kūrybiškumas – žmonės sieja su menais, meninėmis savęs išreiškimo formomis. Lietuvos mokyklose vyraujantis švietimo modelis daugiausia remiasi žinių suteikimu arba „tiekimu“ viena kryptimi – iš mokytojų, kurie tas žinias turi, - jauniems žmonėms, kurie jų neturi. Dėl to, toks mokymas(sis) yra ne visuomet motyvuojantis ir visus įtraukiantis. Nemotyvuoti vaikai šių dienų mokyklose yra priskiriami negabių arba „neklaužadų“ grupei. Dažnai iš mokytojų pusės „neklaužados“ sulaukia nuvertinimo. Sulaukę nekonstruktyvios kritikos vaikai, pavyzdžiui: tu per daug kalbi, tu kvailai užsispyręs arba tu niekada nebaigi to, ką pradėjai ir pan. jaučiasi sugniuždytais. Viena didžiausiu psichologinio smurto ir žiaurumo mūsų visuomenės priežasčių, tai vienas kito nuvertinimas. Iš to kyla patyčios. Nuolatos girdėdami, kad negalime ko nors atlikti ar padaryti, pradedame tuo tikėti, taip ši kritika užveria kelius mūsų augimui. Iš to vystosi menkavertiškumo kompleksas. Kūrybiško ugdymo pagrindinis principas yra auginti žmogų taip, kad jis jaustųsi galintis ir turintis idėjų. Galėjimas, o ne negalėjimas kaip startinė pozicija. Kūrybiškas mokymas(sis) iš ties nėra susijęs vien su menais, tai kur kas daugiau, tai procesas – kuriame ne tik žinias gauname ir jas vertiname, bet tuo pačiu – kuriame yra vietos analizei, pokalbiams, santykiams, aplinkai, taisyklėms , normoms, kultūrai.

 Rekomendacijos kaip nekonstruktyvią kritika paversti konstruktyvia:

Tu per daug kalbi! – Noriu pasidžiaugti matau, kad tikrai turi daug idėjų, turi ką pasakyti, kitą kartą būtų gerai išgirsti ir kitų žmonių nuomonę, tam, kad visi jaustųsi komanda.

Tu kvailai užsispyręs! –  Labai džiugu, kad sieki tikslo iki galo, tikrai daug pasieksi. Siūlyčiau kartais atsipalaiduoti ir pailsėti tam, kad jaustumei proceso malonumą.

Tu niekada nebaigi to, ką pradėjai! – Džiugu, kad imiesi daug veiklų, tikrai turi daug gerų sumanymų. Siūlyčiau pabaigti pradėtus darbus, tam, kad kartu galėtumėm pasidžiaugti.

Mane galite rasti www.jasaityte.lt

Ekspertai

Aistė Jasaitytė

Edukologinės ir psichologinės konsultacijos
Aistė Jasaitytė in-vecaku-skola