Programa "Neįtikėtini metai" arba kaip mokiausi būti mama

Programa "Neįtikėtini metai" arba kaip mokiausi būti mama

08. Jul 13:09 Mamos dienoraštis Mamos dienoraštis

Būti tėvais niekas nemoko. Gali perskaityti milijonus knygų, bet vis tiek susidursi su savitais sunkumais. Todėl manau, kad būtina pirmiausia dirbti su savimi, siekti žinių ir atsirinkti, kas šeimai yra geriausia.
Auginant vaikus iškyla daug klausimų, bet svarbiausias jų - santykių kūrimas. Būtina suprasti vaiko raidos etapus ir kas slepiasi po vadinamais "ožiukais", tantrumais, nenoru kažką daryti, priešgyniavimu. Visada yra priežastis. Ir dažnai tai mūsų nesupratimo pasėkmė. 

Todėl kai sužinojau apie galimybę lankyti pozityvios tėvystės prinicipais paremtus kursus "Neįtikėtini metai", iškart užpildžiau paraišką. Pasiūlymą dalyvauti gavau iš mūsų darželio administracijos ir tikrai nesigailiu, kad jį priėmiau. 

Iki to buvau skaičius knygas apie vaikų auklėjimą, įskaitant ir pozityvios tėvystės modelį, ir galiu pasakyti, kad vis tiek dažnai jaučiausi nevykusia mama, kuri nesugeba suvaldyti situacijos. Atrodė, net, kad knygose dažnai rašomos nesąmonės, ir ten nurodomi patarimai neveikia.
Knygos yra gerai, bet jei kalbame apie vaikų psichologiją ir savo pačių gebėjimus, geriausia yra kreiptis į specialistus, kurie "gyvai" konsultuos, padės išsiaiškinti problemas, parodys galimus jų sprendimo būdus.

Patekusi į programą keturis mėnesius lankiau zoom paskaitas. Tai nebuvo sausa teorija, kalbėjomės apie "gyvas" problemas, analizavome realius savo vaikų atvejus. Dirbome grupėje lydimi psichologų, žiūrėjome mokomuosius video įrašus, vaidinome situacijas, aptarinėjome savo pasiekimus, konsultavomės ir asmeniškai telefonu su specialistais. Kas savaitę turėjome atlikti tam tikrus namų darbus, palaikėme ryšį su kitais dalyviais ir visa grupė susidraugavo. 
Atradome, kad mes esame ne vieni, ir visai ne nevykėliai, kad daugumoje šeimų problemos yra tos pačios, ir svarbiausia, sužinojome, kaip jas įveikti. 
Po mokymu jaučiausi tvirčiau, žinau, kas ir kodėl vyksta su mano vaikais ir kaip "gesinti gaisrus". 

Geriausi rezultatai, žinoma, bus tada, kai grupėje dirbs abu tėvai, taip gautos žinios bus pritaikytos kokybiškiau, nes abu tėvai laikysis tos pačios strategijos. 
Svarbiausi momentai, kuriuos svarbu įsisąmoninti yra dėmesys vaikui, pagarbus bandravimas, mandagumas, teisingai formuluojami teiginiai ar prašymai, pagyrimai ir teigiamo elgesio skatinimas, siekiant panaikinti neigiamą. O viso to pagrindas - nepatikėsit, yra žaidimas su vaiku. Ir ne bet koks, o vaiko vedamas žaidimas, kada jūs jam leidžiate pasijausti svarbiam. Prie gerų žaidimo emocijų prisideda ir apibūdinamasis komentavimas. Beje, jis pagerina ir vaiko kalbos įgūdžius, plečia žodyną. Kai pradėjau taikyti šį metodą, mano mažasis prašneko. Iki tol kalbėjo labai nedaug ir savo neaiškia kalba. 
Žaidžiant galima modeliuoti elgesio scenarijus, aptarinėti jausmus, mokytis empatijos.
Labai sunku papasakoti viską, ko mokėmės, bet iš tiesų viskas pasirodė labai paprasta, kai žinai kaip.
Vaiko elgesys pasikeitė, santykiai tapo šiltesni. Ir taip, blogos nuotaikos ir savo pačios emocijų kartais nesuvaldau ir dabar. Bet vis dažniau pagaunu save darant kažką netaip ir pasitaisau.

Į mokymus ėjau dėl vyresnio sūnaus. Jis hiperaktyvus vaikas, todėl jam dėmesio reikia dvigubai daugiau ir programos pasiūlyti metodai veikia stebuklingai. Jau po pirmo mėnesio vaikas tapo meilesnis, ramesnis. Be abejo, ne visi mūsų rūpesčiai išsisprendė. Tačiau mes, kaip šeima, patobulėjome. 
Tad jei manote, kad jums kažko trūksta santykiuose su vaikais, jei auginate "sunkius vaikus", tikrai rekomenduoju pasidomėti kursais ir jei bus galimybė, užsirašyti. 
Tam nereikia skirti daug laiko. Užsiėmimai vyksta kartą per savaitę po dvi valandas, galimos asmeninės konsultacijos su psichologu. Dalyviai mokosi ne tik iš pavyzdžių ar specialios literatūros, bet ir vieni iš kitų.

Apie projektą nusprendžiau savo žodžiais nerašyti, kad nesuklaidinčiau, tad pateikiu ištrauką iš aprašymo:

Trylikoje šalies savivaldybių Higienos instituto koordinuojamas projektas „Programos „Neįtikėtini metai“ (angl. Incredible Years) pritaikymas ir įgyvendinimas Lietuvoje“- padės tėvams, auginantiems elgesio ir emocijų sunkumų turinčius vaikus, rasti atsakymus į iškylančius klausimus dėl netinkamo atžalos elgesio, bendravimo, jos auklėjimo ir kitų rūpesčių. 

       Projektas bus vykdomas šalyje iki 2022 m., o dar penkerius metus užtikrinamas jo tęstinumas, tikslas – pozityvios tėvystės įgūdžių ugdymas ir stiprinimas, suteikiant tėvams daugiau žinių ir įgūdžių, reikalingų tinkamam 3–6 metų vaikų, turinčių elgesio ir emocijų sunkumų, auklėjimui.

       Projekto metu jau įsigytas licencijuotos daugiau nei 20-yje pasaulio šalių įdiegtos programos „Neįtikėtini metai“ modulis „Preschool Basic Parent Program“ („Bazinė programa ikimokyklinio amžiaus tėvams“), skirtas tėvų, auginančių 3–6 metų vaikus, turinčius elgesio ir emocijų sunkumų, mokymams. Jis adaptuojamas ir diegiamas Lietuvos savivaldybėse, kurios išreiškė norą  dalyvauti Projekte. Bendradarbiaujančios institucijos jose – savivaldybės administracija ir visuomenės sveikatos biuras.

        Mokymus veda daugiametę patirtį turintys licencijuoti specialistai iš Jungtinių Amerikos Valstijų, nuolatos artimai bendraujantys ir dirbantys su pačia programos kūrėja prof. dr. Carolyn-Webster Stratton. Su tėvais grupėse dirba savo srities specialistai, ilgametę patirtį turintys psichologai.

        Projekto vykdymo laikotarpiu siekiama apmokyti 840 tėvų, o vėliau, per penkerius Projekto tęstinumo metus, dar 2000 tėvų.

       Programa „Neįtikėtini metai“ ne tik suteikia auklėjimo įgūdžių tėvams, auginantiems elgesio sunkumų turinčius vaikus, bet ir užkerta kelią tolesniam šių sunkumų progresavimui. Tikimasi, kad įgyvendinamas Projektas padės Lietuvoje skatinti kokybiškesnį vaikų ir tėvų santykių vystymą ir tuo pačiu pagerins mažųjų šalies piliečių psichikos sveikatą ir šeimų gerovę.“

         Projektas, kurio iniciatorius – Sveikatos apsaugos ministerija, finansuojamas 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės finansinio mechanizmo programos „Sveikata“ lėšomis. Šios programos tikslas – teikti  paramą psichikos sveikatos stiprinimui ir prevencijos priemonėms, ypatingą dėmesį skiriant vaikų, jaunimo ir jų šeimų gerovei. Projekto partneris – Norvegijos regioninis vaikų ir jaunimo psichinės sveikatos ir gerovės centras (angl. The Regional Centre for Child and Youth Mental Health and Child Welfare).

         Papildomą informaciją apie Projektą teikia Projekto vadovė Neringa Pieslikaitė tel. (8 5) 261 6681 arba el. paštu incredibleyears@hi.lt
Plačiau čia:
https://hi.lt/lt/programos-neitiketini-metai-pritaikymas-ir-igyvendinimas-lietuvoje.html

P.S. iš emsės negalėčiau sakyti, kad programa būtent elgesio sutrikimų turintiems vaikams, ji tinka bet kuriai šeimai, nes, kaip sakiau, visos situacijos panašios: vaikų "neklausymas", priešgyniavimai, mušimaisi tarp brolių ir seserų, negebėjimas išlaukti savo eilės, nemandagus elgesys, agresija. Tokie dalykai dažni visoe šeimose. Ir tai yra normalu. Nenormalu būtų, jei vaikai sėdėtų ramūs kaip žvakės ir tarsi robotai vygdytų tėvų komandas.
Manau, dar bus organizuojamos grupės, tad pabandyti tikrai verta.