Ugdymo ekspertė pataria, kodėl eksperimentai vaikams geriau nei tradiciniai užsiėmimai

Ugdymo ekspertė pataria, kodėl eksperimentai vaikams geriau nei tradiciniai užsiėmimai

Mokydamiesi apie metų laikus vaikai atlieka eksperimentus su medžių lapais – stebi, per kiek laiko jie sudžiūsta, arba kas atsitiktų, jeigu medžio lapas būtų pamerktas į vandenį. Matematinius gebėjimus vaikai ugdo matuodami, sverdami, laboratoriniais matavimo indais pilstydami vandenį, smėlį, įvairius grūdus. Ugdymo ekspertai teigia, kad minėti eksperimentai lavina vaikus geriau nei tradiciniai užsiėmimai.

„Bandymai, eksperimentai, tyrinėjimai – tokia veikla patraukia vaikų dėmesį. Eksperimentuodami vaikai tobulina savo mąstymo įgūdžius, samprotauja, mokosi spręsti problemas, diskutuoti, sutelkia dėmesį, lavina pagrindinius pojūčius: regėjimą, lytėjimą, klausą, uoslę, stiprina pasitikėjimo savimi jausmą“, – pasakoja Vilma Daugėlienė, Vilniuje įsikūrusio „Mano darželio“ direktorė.

Nuo rugsėjo mėnesio vaikų darželis ugdymą organizuos pagal STEAM ugdymo kryptį. Tai reiškia, kad įprasti vaiko ugdymosi užsiėmimai keičiami į atradimų ir išradimų dieną. Nuo 1,5 metų vaikai kviečiami eksperimentuoti, tyrinėti ir vieną pasirinktą temą išanalizuoti skirtingų dalykų (gamtos mokslų, matematikos, inžinerijos, technologijų ir menų) kontekste.

„Naujos krypties ugdymas išlaisvina vaikus ir pedagogus. Tradicinė veikla grupėje yra keičiama į eksperimentų ir tyrimų užsiėmimą gamtos laboratorijoje, lauke – smėlio ir vandens laboratorijoje. Be to, daugelis darželio vaikų tęsia mokslus Vitlio licėjuje, kuriame taip pat mokoma pagal STEAM kryptį. Taip užtikrinamas ugdymo tęstinumas, pradedant nuo ikimokyklinuko ir tęsiant mokykloje ir taip ugdant jaunuosius inžinierius, mokslininkus ar išradėjus“, – pasakoja V. Daugėlienė.

Lavina sensorinį ugdymą, finansinį raštingumą

Pagal naująją metodiką vaikai dirbs grupėmis, tokiu būdu jie galės pasitarti, diskutuoti, bendrai ieškoti sprendimų.

Pasak ugdymo ekspertų, vykdant STEAM veiklas yra didelės galimybės lavinti sensorinį, pojūčių ugdymą, vaikų smulkiąją motoriką. „Vaikai turės pojūčių dėžutes ir nematydami, kas jose įdėta, turės apibūdinti, koks tai daiktas. Pavyzdžiui, auklėtoja, supažindindama vaikus su rudens gėrybėmis, į pojūčių dėžutę įdeda įvairių daržovių, pavyzdžiui, pomidorų. Vaikai liesdami daiktus turės atspėti, kokia tai daržovė“, – pasakoja „Mano darželio“ vadovė.

Planuojama, kad darželyje bus ugdomas finansinis raštingumas, su kuriuo bus supažindinama nuo mažiausių vaikų. Jiems bus pasakojama, kokia yra banknotų ir centų vertė, eiliškumas, supažindinama, kaip keitėsi pinigai (mainai, monetos, čekiai, banknotai), skaičiuojama, kiek pinigų išleista, mokoma sudaryti savo išlaidų ir santaupų planą. Vyriausieji darželio auklėtiniai kurs savo įmones ir planuos, ką gali pagaminti ir parduoti Kaziuko ar kitos mugės metu. 

„Ugdymas, patirtis, kurią ankstyvojo amžiaus vaikai įgyja mokydamiesi pagal bandymų ir eksperimentų kryptį, turi didžiulę įtaką susipažinimui su savimi, formuojant santykius su bendraamžiais ir gebėjimus pažinti pasaulį. Juk vaikai iš prigimties yra smalsautojai ir tyrinėtojai. Jie viską nori sužinoti“, – sako V. Daugėlienė.

„Mano darželis“ yra įvertintas ir tarptautiniu mastu – Briuselio ekspertai, įvertinę vykdomas veiklas, jam suteikė tarptautinį STEM ženklą.