Ar tikslinga lopšelinuką į darželį leisti pusdieniui?

Ar tikslinga lopšelinuką į darželį leisti pusdieniui?

28. Aug 2021, 08:30 Egle_Mamyciuklubas.lt Egle_Mamyciuklubas.lt

Jei dalyvauji projekte „Pradedu lankyti darželį/mokyklą 2021“ ir tau kyla klausimų dėl vaiko adapatacijos, neaišku, kaip elgtis vienoje ar kitoje situacijoje - drąsiai rašyk savo klausimą: redakcija@mamyciuklubas.lt

Projekto dalyvė Eglė - Charleneee norėtų sužinoti, ar tikslinga lopšelinukus leisti į darželį pusei dienos, esant galimybei su intencija vėliau leisti pilną dieną: „Ar galima tikėtis lengvesnės adaptacijos leidžiant pusei dienos, o gal atvirkščiai - vaikas būtų labiau dirginamas, keliamas stresas, kai kiti vaikai ruoštųsi miegeliui, o tu eini namo? Jei visgi tai būtų tikslinga, koks būtų rekomenduojamas laiko tarpsnis prie perėjimo link pilnos dienos? Dėkoju"

Konsultuoja Lauko darželio vadovė Irena Aračiauskienė:

Pratinimosi prie darželio procesas labai individualus. Mūsų darželį lanko vaikai nuo 2 metukų. Adaptacija paprastai yra pilnos dienos, bet su tėvų palydėjimu – tiek, kiek vaikui reikia. Pandemijos metu taikome pusės dienos adaptaciją, nes tėvai negali užeiti į vaikų miegojimo patalpas – jie vaikus pasiima prieš pietų miegelį ir keliauja namo.

Svarbiausia vaikui ramiai susipažinti su aplinka, bendraamžiais, ugdytojais ir rutina. Ilgiausiai užtrunka perprasti rutiną, nes kiekvienas pasikeitimas vaikams kelia nerimą. Pavyzdžiui, jeigu tėvelis ar mamytė paliko valandėlei prieš priešpiečius, neatvyko laiku, ir skamba skambutis plautis rankytes pietums – vaikui stresas. Svarbu iš anksto paaiškinti rutiną, kaip ji keisis, kada atvyksite: „Aš tave pasiimsiu iš darželio, kai tu pavalgysi ir pamiegosi“. Dienos metu mes vaikams primename veiklų eiliškumą, pasakojame, kaip keičiasi rutina. Per adaptaciją tėveliams svarbu ateiti sutartu metu: pasakei, kad pasiimsi po miegelio, ir laikykis pažado.

Jeigu vaikas darželyje paliekamas savarankiškai, tėvai jo nelydi per visą dienos rutiną, pradėti adaptaciją geriau trumpesniais intervalais – nuo valandos, dviejų. Daug kas priklauso nuo įstaigos filosofijos. Mes žiūrime, kaip jaučiasi vaikutis, kada jis pasijunta saugus toje aplinkoje. Kartais, kai vaikutis jaučiasi drąsiai, patariame atsisveikinti su juo anksčiau – pajuntame, kad jis pasiruošęs būti su ugdytojais.

Mūsų praktikoje, kadangi tėvai lydi per visą rutiną, vaikai pažindinasi su ja diena iš dienos, adaptacija trunka iki mėnesio. Bet man buvo nutikęs toks momentas, kai adaptacija užsitęsė iki poros mėnesių, nes vaikutis niekaip nepaleido mamos. Prašėme pasikonsultuoti su psichologu, jis patarė darželį lankyti iki pusės dienos. Viskas greitai išsisprendė, galbūt mama vaikutį paleido, o gal jis ją.

I. Aračiauskienės parengtas Lauko darželio" adaptacijos planas:

1 etapas ( ~ 1-2 sav.) – „Aš eisiu kartu“. Šiame etape tėveliai su savo vaikučiu būna visur: tiek, kiek jis prašo. Vaikučio kviečiami, vedami jie eina kartu, tyrinėja naują aplinką ir susipažįsta su būsimais darželio draugais bei auklėtojais. Tėveliai dalyvauja visose darželio veiklose ir rodo pavyzdį savo vaikučiui, siųsdami žinutę, kad čia yra saugi aplinka.

2 etapas ( ~ 1-2 sav.) – „Aš būsiu sutartoje vietoje“. Tėveliai palengva atsitraukia nuo vaikučio: jis skatinamas pats tyrinėti aplinką, o tėveliams rekomenduojama užsiimti kokia nors veikla (lapų grėbimu, knygos skaitymu ar darbu kompiuteriu). Vaikučio kviečiami jie atsako, jog yra užsiėmę, ir bus sutartoje vietoje – ten, kur vaikutis gali juos matyti ir bet kada atbėgti apsikabinti. Tėveliai prašomi nebeįsitraukti į mažylio(-ės) tyrinėjimus bei skatinti vaikutį pagalbos kreiptis į auklėtojus. Nors ir iš toliau, tėveliai nuolat stebi ir prižiūri savo vaikutį.

3 etapas ( ~ 1-2 sav.) – „Aš važiuosiu į parduotuvę“. Kai vaikutis pradeda tyrinėti drąsiai ir nepriklausomai nuo tėvelių, jam yra aiški darželio rutina, kai jau mezga ryšį su auklėtojais ir vaikais, tėveliai, iš anksto pranešę ir pakalbėję su juo namuose, palieka keliomis valandomis darželyje vieną. Pradžioje tai gali būti laikas po priešpiečių, kai vyksta ugdomoji veikla ir vaikutis į ją įsitraukia. Tėveliai grįžta tiksliai pagal susitarimą su vaikučiu. Po to laikas palengva ilginamas ir įtvirtinamas vaiko pasitikėjimas susitarimais su tėvais ir auklėtojais.

Jeigu vaikas tėvelių nepaleidžia, siūloma dar porą dienų nukelti šį etapą. Jeigu jis greitai nuraminamas ir jo dėmesys lengvai nukreipiamas, tuomet galima tęsti šį etapą pagal įprastą tvarką. Viena svarbiausių sąlygų šiame etape yra susitarimo laikymasis: grįžti būtent tada, kada buvo susitarta. Vaikučiui susitarimas turi būti aiškus, apibrėžtas. Pavyzdžiui: grįšiu, kai pažaisi, pavalgysi pietus, pamiegosi, pavalgysi pavakarius ir išeisi žaisti į lauką.

Adaptacijai vykstant sklandžiai, kai vaikutis randa ką veikti darželyje nepriklausomai nuo tėvelių, su jais atsisveikina ramiai ir dienos metu jaučiasi gerai, siūlome palikti mažylį visai dienai. Siekiama, jog atsisveikinimas būtų paremtas abipusiu tėvelių ir vaiko susitarimu bei  sąmoningu jo supratimu.