Smulkioji motorika: žaidimų idėjos vaikams iki 3 metų

Smulkioji motorika: žaidimų idėjos vaikams iki 3 metų

24. Sep 2021, 10:54 Mamyčių klubas Mamyčių klubas

Kas yra smulkioji motorika? Tai riešo ir rankos pirštų judesiai – sako vaikų kineziterapeutė Viktorija Paltanavičiūtė. Tad viskas, ką vaikai daro su rankytėmis, pirštukais: ima, stato, liečia, rūšiuoja, žaidžia, piešia ir dar daugybė daugybė kitų dalykų lavina šį gebėjimą.

Smulkioji motorika vaidina didelį vaidmenį kūdikio vystymosi ir ugdymo procese.

„Smulkiąją matoriką lavinti reikia ne vien tik dėl apsitarnavimo įgūdžių, bet ir dėl bendro mažylio vystymosi. Tai labai stipriai susiję su kalbėjimu, klausa, regėjimu ir dėmesio koncentracija. Lavinant smulkiąją motoriką, laviname ne vien tik mažylių rankų pirštelių judesius, tačiau ir dirginame galvos smegenų žievės aktyvumą, taip mažylius ugdome visapusiškai“, – pabrėžė kineziterapeutė.

Specialistai rekomenduoja vaikų pirštukus pamasažuoti, pamankštinti ir tokiu būdu prisidėti ne tik prie geresnės kraujo apytakos, bet net ir prie kalbos vystymosi. Keletas idėjų, kaip nuo mažens ugdyti vaikų smulkiąją motoriką:

Iki 1 metų mažyliai

Tokio amžiaus vaikai griebia viską, kas yra jų akiratyje. Labiausiai jų dėmesį atkreipia ryškūs, skleidžiantys garsą daiktai. 

Smulkiosios motorikos užduotėlei reikės: lanko, įvairių spalvų juostelių, karoliukų.

Visą lanką apriškite pasirinktomis juostelėmis ir leiskite joms laisvai kabėti. Mažylį paguldykite ant nugaros taip, kad jis galėtų patogiai gulėti ir nebūtų varžomi jo judesiai. Lanką pakabinkite virš jo kūno ir leiskite mažyliui jį tyrinėti. Taip pat galite laikyti lanką rankose, žaiskite su atstumais (lankas toliau - lankas arčiau), keiskite juosteles į karolius ar kokius kitus dėmesį atkreipiančius daiktus.

11,5 metų vaikai

Tai norų metas, kai jūsų vaikas geba pasiimti ir pasiekti tai, ko užsigeidžia. Beribis smalsumas ir žingeidumas neatsiejama šio amžiaus tarpsnio dalis. Smulkioji motorika šiame periode ryškiai pažengusi, tačiau dažniausiai šiame etape vaikams keblumų kyla ištrauktiant įvairius daiktus iš jiems sudėtingesnių vietų, pavyzdžiui: lovytėje paliktas meškutis - vaikas jį traukia per groteles, bet jam niekaip nepavyksta, nes dažniausiai dar nesupranta, kad reikia pasukti rankytę šonu. 

Reikės: virvutės, krepšelio su skylutėmis, įvairių mėgstamų žaislų.

Paimkite krepšelį ir per jame esančias skylutes praverkite virvutes į skirtingas puses taip, kad krepšelio viduryje gautųsi voratinklis. Į krepšelio vidurį pridėkite įvairių mėgstamų žaislų ar vaikui patinkančių daiktų ir leiskite juos ištraukti pačiam. Jei jam nepavyksta - nuraminkite, leiskite bandyti dar kartą, parodykite ir papasakokite kaip tai darote jūs – kartu galite skaičiuoti kiek daiktų pavyksta ištraukti savarankiškai. 

1,52 metų vaikai

Tai pats tinkamiausias amžiaus tarpsnis smulkiajai motorikai lavinti, ypač jeigu tam pasitelkiamos kūrybiškos, neįprastos, dėmesį patraukiančios priemonės. Nors tokio amžiaus vaikai yra labai judrūs ir aktyvus, įdomi, smulkiąjai motorikai naudinga veikla juos gali pritraukti geram pusvalandžiui ar net ilgesniam laiko tarpui:

Reikės: šiaudelių, plastilino, įvairių karoliukų (stambesnių), popieriaus ritinėlių, makaronų, žiedų (tinka bet kokie daiktai su skylutėmis, pro kurias pralįstų šiaudelis).

Iš plastilino kartu su vaikučiu ant stalo suformuokite storesnį blyną, į jį subeskite kelis šiaudelius ir leiskite vaikui pasirinkti, ką jis nori ant tų šiaudelių užverti. Garantuojame, kad jūsų vaikui norėsis ne tik užverti, bet ir vėliau nuverti ant šiaudelių esančius daiktus, iš jų konstruoti bokštus. Galite sukurti seką iš skirting spalvų ar formų karoliukų ir pamėginti ją atkartoti.

23 metų vaikai

Šio amžiaus vaikams vis dar labai svarbu lavinti smulkiąją motoriką, tačiau galima pasirinkti veiklą, kuri būtų naudinga ne tik pirščiukų miklumui, bet ir kitiems vaiko gebėjimams ugdyti. Tokio amžiaus vaikai dėl vis didėjančio savarankiškumo poreikio be galo mėgsta iššūkius. Kodėl gi neišbandžius vaikučio sugebėjimų ir nepasiūlius jam tokios užduoties:

Reikės: kartono, skalbinių segtukų, žirklių, rašymo priemonių.

Iš kartono iškirpkite ežiuką ir ant jo spyglių surašykite vaiko vardo raides, tą patį padarykite ant atskirų skalbinių segtukų. Mokykitės atskirti raidas ir ant spygliukų, pagal ant jų esančias raides atirinkamai susegti skalbinių segtukus su tokiomis pačiomis raidėmis. Tokiu būdu lavinsime ne tik smulkiąją motoriką, bet ir vaikučio atmintį.