Kaip vaikai pažįsta pasaulį?

Kaip vaikai pažįsta pasaulį?

24. Jan 2013, 07:00

Pagal tai, kaip vaikai priima informaciją, kaip suvokia pasaulį, galima juos suskirstyti į keturis tipus: vizualikus, audialikus, kinestetikus ir digitalus.

 

Apie tai plačiau Mamyčių klubui pasakoja psichologė Lina Štaupienė.

 

{smallpic:1}

 

Tie vaikučiai, kurie priima informaciją per regėjimą, vadinami vizualikais.

Vaikai, kuriems smagu pažinti pasaulį per garsą, vadinami audialikais.

Kiti vaikučiai pasaulį pažįsta labiau per jutimą - tai kinestetikai.

Ketvirtasis pasaulio pažinimo tipas - digitalinis ar diskretinis – kai pažįsta pasaulį per loginį mąstymą.

 

Visi vaikai gimsta su kinestetiniu pasaulio pajutimu. Jie jaučia, kai sausa-šlapia, šilta-šalta, kada alkanas-sotus. Augant atsiveria dar vienas pasaulio pažinimas skirtingu būdu. Nuo tėvų dažnai priklauso, kiek individuliai vaiko sirtingą pasaulio pažinimo būdą ugdysime ir puoselėsime.

 

Vizualikai

 

Jei vaiko paklausime – ar prisimeni močiutės šuniuką - ir jis atsakys „ai, tą baltą su juodomis dėmelėmis?“, galima tuomet įtarti, kad vaikutis turi vizualinį pasaulio suvokimą. Šie vaikai išsiskiria tuo, kad jie kiekvieną detalę užfiksuoja. Jei buvote spektaklyje ar filme, jis gali pasakoti detales iki mažiausių smulkmenų.

 

Šie vaikai gali pamatyti, pajusti kiekvieną žmogų per tai, kaip jis atrodo, kaip jis jaučiasi – iš veido išraiškos. Vaikai, kalbėdamai su žmogumi, stovi per atstumą (ištiestos rankos). Jie, atrodo, kad kalba iš aukšto, atrodo vyresni nei bendraamžiai.

 

Jei mums nusibodo aiškinti vaikučiui „daryk taip ar kitaip“, o jis negirdi, galėtume pasitelkti jų pasaulio suvokimą per regą. Galėtumėme piešti su vaikais kartu. Pvz. žiūrėk, jei tu bėgsi labai greitai, gali nutikti štai šitaip – ir nupiešiate pargriuvusį vaiką.

 

Audialikai

 

Audialikai pažįsta pasaulį per garsą. Jie turi stebėtiną gebėjimą viską girdėti. Jie turi išvystytą girdimąją atmintį. Jei turi išvystytą, turtingą ir spalvingą žodybną. Vartoja daug žodžių ir sklandžiai, aiškiai formuluoja savom mintis.

 

Geba sumaniai manipuliuoti siekdami savo tikslų. Ką tai reiškia? Tokie vaikai gali sumaniai išsiderėti sau pusvalandį, pvz. pažaisti kompiuteriu, pažiūrėti TV, gali močiutę puikiai įtikinti kepti blynus, nors gal ji buvo sugalvojusi virti sriubą.

 

Šiems vaikams labai svarbu ir daug reiškia, kokiu tonu su jais kalbame, kiek aiškiai formuluojame mintis, kaip kirčiuojame. Jie net geba pataisyti intuityviai, kaip reikia tai daryti.

 

Audialikai labai lengvai bendrauja ir susidraugauja. Jei turi daug socialinių kontaktų ir jų ratas yra labai platus. Jei neturi problemų konfliktinėse situacijose, nes geba jas išspręsti puikiai.

 

Itin plečiame audialikų akiratį, kai jiems skaitome, pasakojame, žaidžiame žaidimus, kuriuose reikia daug kalbėti.

 

Kinestetikai

 

Trečiasis pasaulio pažinimo būdas – per jutimą, vadinamas kinestetiniu. Pastebėta, kad tokių vaikų smegenys geriausiai dirba tada, kai jie juda.

 

Kartais sakome: oi koks hiperaktyvus vaikas. O tai iš tiesų vaikas, kuris judėdamas mąsto. Gali būti ir taip, kad jis mokosi eilėraštį tik tada, kai bėgioja ar vaikšto. Ir tėvai dažnai sako vaikui, kad jis nusiramintų ir ramiai mokytųsi. O reikėtų, priešingai – skatinti vaiką: „gal tu norėtum pašokinėti ir prisiminti tą eilėraštį, kurį mokėmės?“

 

Tokie vaikai derina judesius su mąstymu ir jiems tai puikiai pavyksta. Yra puikių aktorių ir šokėjų, kurie per judesį išreiškia mintį ir vaizdą.

 

Jei mes drausminame tokius vaikus ir liepiame pasėdėti, jie vis tiek sugeba judėti: barbena pirštais į stalą, krapšto ką nors, čiupinėja drabužio kraštelį ir kt. Tad suteikime sąlygas vaikams judėti, nes jie be to negali.

 

Digitalai

 

Tokie vaikai pažįsta pasaulį per loginį mąstymą, remiasi loginiais argumentais. Jie labai tylūs, ramūs. Ir jei jo paklaustumėme „ar prisimeni močiutės šuniuką?“, jis pagalvotų ir atsakytų „kaip tu manai, ar jis turi mintis?“

 

Jie yra mokslininko tipo, jiems malonu, kai su jais analizuojame, daug aiškiname remiantis argumentais. Jei nemėgta, kai bandome gudrauti, apgaudinėti, jie tada stipriai išgyvena.

 

Tokio tipo vaikų yyra maža dalis, bet jų yra.

 

Visi tipai tarpusavyje susiję, bet dominuoja vienas

 

Kaip ir kiekvienoje charakteristikoje negalime išskirti gryno vizualiko, audialiko, digitalo ar kinestetiko. Visi tipai žmoguje yra, tačiau vienas kažkuris tipas dominuoja, yra labiau išreikštas.

 

Pagal dominuojantį pasaulio suvokimo tipą vaikas paaugęs rinksis profesiją. Pvz. vizualikui patiks visos profesijos, kurios bus susijusios su parodymu, matymu, jam jos bus artimos, aktualios. Audialikas išsirinks iš girdimosios savo pasaulio pusės. Kinestetikai rinksis profesijas, susijusias su judesiu, na o digitalai - "išminčiai ir mokslininkai" rinksis pagal savo suvokimą.