Šiuolaikinė alfa karta - ar suprantame savo vaikus?

Šiuolaikinė alfa karta - ar suprantame savo vaikus?

Nuo 2010 metų gimstanti ir auganti alfa karta dažniausiai išskiriama dėl aukštų technologijų, kurios lydi vaikus nuo pat mažumės, ir gero materialinio aprūpinimo, kylančio iš bendros gerėjančios ekonominės situacijos bei to, kad vaikus gimdo vis vyresni tėvai, turintys geresnį materialinį gerbūvį bei psichologinį pasiruošimą tėvystei. Į ką svarbu atkreipti dėmesį, auginant šios kartos vaikus bei kaip padėti jiems save realizuoti - pataria psichologė E. Jokubkienė bei neformalaus ugdymo akademijos Kaune “Alfa vaikai” vadovė Rūta Kuodienė.

Šiuolaikinių vaikų išskirtinumai

“Alfa kartai būdingas aukštesnis savęs vertinimas, kai siekiama pagarbos ir lygiavertiškumo su vyresniais. Ši karta kaip niekad gali ir yra linkusi eksperimentuoti, išbandyti, pati savo veikloje atrasti tam tikrus dėsnius, naudoti įvairias priemones bei prietaisus. Alfa vaikams svarbiausiu tampa nebe rezultatas ir netgi ne procesas. Šie vaikai nori išbandyti ir suvokti skirtingus būdus tikslui pasiekti bei atrasti veiklos prasmę,” - pasakoja psichologė Evelina Jokubkienė.

Sudėtingos technologijos Alfa kartą lydi nuo pat gyvenimo pradžios, kas skatina technologinį raštingumą, greitesnę adaptaciją prie naujų įrenginių bei didesnę technologijų integraciją gyvenime. Alfa kartos vaikai geba greičiau nei ankstesnės kartos atstovai perkelti dėmesį tarp skirtingų veiklų ar vienu metu atlikti kelias veiklas, naudoti ir integruoti didelius kiekius informacijos, tačiau jiems sunkiau ilgai ir nuosekliai vykdyti vieną užduotį, Alfa vaikams būdingas nekantrumas. 

Psichologė pastebi, jog asmeninio dėmesio poreikis atsiranda bandant suprasti savo veiklos prasmę, jausti įvertinimą, pagalbą ir mokytojų bei tėvų mentorystę, kai stengiamasi padėti pačiam atrasti, o ne mintinai išmokyti esamų tiesų. Dėl gebėjimo apdoroti daug skirtingos informacijos ir plataus interesų lauko alfa vaikams svarbi asmeniškai prasminga ir įdomi, kintanti, įvairialypė veikla, bendravimo galimybės su bendraminčiais ne tik pamokų, bet ir užklasinėje veikloje. Šios kartos atstovų reikėtų stengtis neapriboti tik būtina informacija, skatinti kuo betrapiškesnį bendravimą su bendraamžiais, turinčiais panašių interesų. 

Alfa vaikų ugdymas

“Šios kartos vaikams ugdymo procesas turi būti organizuojamas dinamiškai, įtraukti ir sudominti – teikti prasmę bei atsakyti į aktualius klausimus. Neretai išgirstame, jog mokiniai yra nedėmesingi, trukdo vieni kitiems, o paklausti „kodėl“ atkerta, jog pamokose jiems tiesiog neįdomu. Akivaizdu, jog senieji metodai tikę Y, Z kartoms alfa kartai tiesiog nebetinka. 

Su alfa kartos vaikais gerus rezultatus pasiekiame, kuomet veiklose suteikiame galimybę mokytis sprendžiant problemas, eksperimentuojant, tyrinėjant realius pasaulio reiškinius, jų prasmę kasdienybės kontekste. Labai svarbu vaikams leisti prisiimti atsakomybę už savo atliktas užduotis, indėlį komandinėse užduotyse, projektinius darbus. Tai padeda jiems labiau įsitraukti, suteikia svarbumo jausmą bei labiau motyvuoja,” - pastebi neformalaus ugdymo akademijos Kaune “Alfa vaikai” vadovė Rūta Kuodienė.

Tėvų vaidmuo - įsiklausyti ir suprasti

“Tėvų vaidmuo auginant šią kartą tampa itin svarbiu, kadangi vaikams vis reikšmingesniu tampa procesas ir jo prasmė. Todėl turime įsigilinti į savo atžalos poreikius, pomėgius, gebėjimus bei stengtis, jog ne tik ugdymo įstaigose, bet ir namuose ar popamokinėse veiklose laikas būtų leidžiamas prasmingai. Todėl rekomenduoju būrelius rinktis kartu su vaiku - juk esate lygiaverčiai šeimos nariai, iš anksto aptarkite, ko vienoje ar kitoje studijoje mokysis, kokiose veiklose dalyvaus vaikas. Sužinokite, ar didelė bus grupė, kiek dėmesio skiriama kiekvienam vaikui individualiai, ar bus dirbama grupėse, ar bus naudojamos išmaniosios technologijos. Aptarkite viską šeimoje,” - pataria Rūta Kuodienė.

Dar vienas svarbus šių vaikų išskirtinumas, kuris tikrai vis išbando tėvų kantrybę: vyresnių kartų atstovai buvo linkę iš savo pedagogų ar vyresnių asmenų gaunamą informaciją priimti kaip nekvestionuojamą. “Ir dėl šios priežasties šiais laikais kyla nemažai konfliktų tarp vaikų ir tėvų, vaikų ir mokytojų: ieškančiam prasmės šiuolaikiniam mokiniui neatrodo keista ar netinkama klausti ir diskutuoti - kam to reikia, kodėl turiu tai atlikti, kuo šios žinios pravers ateityje, ar tikrai man to reikės ir kitų, panašių klausimų. Mums, tėvams bei mokytojams, tai dažnai gali pasirodyti keista, mes nesame įpratę būti pasiruošę argumentų atsargos, o tai, beje, XXI amžiuje labai reikalingas įgūdis, ko ne tik turėtume mokyti alfa vaikus, bet ir mokytis patys,” - pastebi R. Kuodienė.

Psichologė Evelina Jokubkienė atkreipia dėmesį, jog reikėtų pamiršti įprastomis tapusias auklėjimo klišes apie lyderystės ugdymo svarbą, technologijų ribojimą bei tinkamų ar netinkamų metodų parinkimą vaikui:

Nepamirškite, jog net ir geriausi lyderiai dirba su komandomis, tad skirkite laiko lavinti gebėjimą dirbti komandoje, bendradarbiavimą, komandinį tikslo siekimą;

Alfa kartai ypač svarbu, kad šeimoje į juos būtų žiūrima kaip į lygiaverčius šeimos narius, pasirinkimai, kurie priimami dėl jų ar dėl visos šeimos, būtų paaiškinti, jei galima – aptarti iš anksto;

Mokant ir auklėjant, svarbu pasitelkti kuo įvairesnius metodus, priemones, pavyzdžius, stengtis kartu atrasti prasmę, dėl ko reikia kažką išmokti, kitaip elgtis. Tai nėra karta, kuri klausys vien todėl, kad „taip reikia ir viskas“;

Procese, mokantis nuo kasdieniškų, iki specifinių įgūdžių, dažnai padeda technologijų panaudojimas – pavyzdžiui, video, kaip valytis dantis. Technologijos yra tokia neatsiejama Alfa kartos dalis, kad svarbiau ją tinkamai integruoti ir panaudoti apibrėžiant tam tikras taisykles, negu tiesiog riboti atsižvelgiant išskirtinai tik į naudojimosi laiką;

Dėl sunkumų išlaikyti dėmesį ties viena veikla, būtų naudinga nuo mažens skatinti užsiėmimus ar galbūt net specialiai užsiimti vaikams įdomia veikla, kurioje reikėtų išlaikyti dėmesį.

Išnaudokite popamokines veiklas vaiko poreikių patenkinimui

Pasaulio Ekonomikos forumo atliktų tyrimų duomenimis jau už dvejų metų keisis didžiulė dalis (42 proc.) darbo vietose reikalingų įgūdžių. Norint sėkmingai  prisitaikyti prie aktyviai besikeičiančio pasaulio, kuriame vis svarbesnės tampa technologijos, dirbtinis intelektas, alfa kartai svarbiais ir reikalingais įgūdžiais tampa gebėjimas kritiškai mąstyti, savo teiginių ir veiksmų argumentavimas, savarankiškas sprendimų priėmimas, pasekmės bei priežasties ryšio suvokimas. Taip pat, vis mažėjant teorinių žinių svarbai, jų vietą užima gebėjimai bendradarbiauti ir efektyviai komunikuoti - besidalindami skirtingomis patirtimis ir turima informacija bei konstruktyviai dirbdami komandoje, šiuolaikiniai vaikai pasiekia aukščiausių rezultatų.

“Vis dažniau įprasti ir standartiniai būreliai vaikams tampa nebeįdomūs, nes tiesiog nebepatenkina šiandienos alfų poreikių, greitai jiems nusibosta. Nepamirškite, jog šios kartos atstovai yra multialikėjai ir ties viena ir ta pačia veikla jiems sudėtinga ilgiau išlaikyti dėmesį, jie yra kur kas nekantresni. 

Reikia ieškoti veiklų, kuriose vaikai ne tik tobulintų vieną ar kitą gebėjimą, tačiau ir jaustų veiklos prasmingumą bei globalią to reikšmę, veikla būtų dinamiška: pavyzdžiui, alfa akademijoje visos veiklos paremtos tuo, jog vaikai kuria patys: kūrybinius projektus, inžinerinius sprendimus, kulinarinius receptus ir pan. Gyvenant technologiniame amžiuje svarbu yra ne tik tapti jų kasdieniu vartotoju, tačiau ir suprasti veikimo principus bei kurti dar tobulesnius sprendimus, todėl čia vaikus mokome robotikos per inžinerijos prizmę: sprendžiame problemas: kaip priversti robotuką judėti? šviesti? skleisti garsą. Taip, vienu metu vaikai mokosi mechanikos, elektronikos, programavimo, hidraulikos ir, svarbiausia, šių skirtingų disciplinų tarpusavio ryšio bei praktinio pritaikymo,” - pastebi neformalaus ugdymo akademijos Kaune “α vaikai” vadovė.

R. Kuodienė pabrėžia, jog alfos yra prasmės ieškotojai, tad kiekvienas pasiūlytas darbas turi būti prasmingas. Tokiu principu vadovaujamės ir per kūrybinio modeliavimo ir konstravimo veiklas “α vaikai” akademijoje: vaikai kuria sau, savo aplinkai reikalingus ir naudingus daiktus. Jei kalbamės apie saugumą: kaip galime apsaugoti save, savo artimuosius, tuomet viena iš kūrybinių idėjų tampa atšvaitų gamyba. Ir tie rankų darbo atšvaitai pasiūti sau, mamai, tėčiui yra vaikui daug prasmingesni ir brangesni nei pirkti - jų ir užsidėti išeinant iš namų tikrai nepamirš.

Dažnai tėvai turi taisyklę, jog reikia pasirinktą būrelį lankyti bent pusmetį ar metus, tačiau kai pasiūla yra tokia didelė, iškyla rizika, jog tų geriausių ir labiausiai jūsų vaiko poreikius atitinkančių būrelių iki mokyklos baigimo taip ir nespėsite išbandyti. Tad „atlikite namų darbus“, rinkitės atsakingai, lankykitės mokslo ir būrelių mugėse, drąsiai teiraukitės, ir, jei yra galimybė, būtinai išbandykite skirtingas veiklas bent po pora kartų. Puiki proga tam bus jau šį savaitgalį vaikų užimtumo ir būrelių mugėje „Z vaikai“.