Psichoterapeutas: gera vaiko psichikos sveikata – ne tik tėvų atsakomybė

Psichoterapeutas: gera vaiko psichikos sveikata – ne tik tėvų atsakomybė

Ar žinote, kaip jūsų vaikas jaučiasi mokykloje – saugiai, o gal išgyvena dėl patyčių, komplikuotų santykių su bendraamžiais? Emocinė, psichinė vaiko sveikata priklauso ne tik nuo tėvų. Svarbus vaidmuo atitenka ir pedagogams. Vaikų ir paauglių psichoterapeuto Lino Slušnio teigimu, vaikų psichikos sveikata reikia rūpintis nuolat, nelaukiant konfliktų, ar emocinių sutrikimų.

Daugybė mitų užkerta kelią prevencijai

Dažnai kyla klausimas – kas yra vaiko psichikos sveikata, ar ja gali pasirūpinti tik psichoterapeutas? L. Slušnio teigimu, tai klaidingas mitas. Vaiko psichika yra toks pats svarbus elementas kaip ir vaiko fizinė, emocinė sveikata. Įprasta rūpintis, ar vaikas pavalgė, ar jam nėra temperatūros, tačiau vis dar neįprasta kalbėti apie itin svarbų dalyką vaiko psichiką. Ir čia didžiausią pagalbą gali suteikti tėvai ir pedagogai, juk vaikas daugiausiai laiko praleidžia mokykloje ir namuose. Šiose dviejose erdvėse jis mokosi, susiduria su iššūkiais, pradeda pažinti save ir aplinkinius, deja, susiduria ir su sunkumais, patyčiomis. Reikia atkreipti dėmesį, kad visiems vaikams itin svarbus saugumo jausmas, kurį turi užtikrinti tėvai bendradarbiaudami su pedagogais.

,,Dažnai kyla klausimas, kaip vaikų psichika galima pasirūpinti mokykloje? Psichikos sveikata bendrąja prasme yra kiekvieno piliečio reikalas – t.y, jaustis komfortiškai, saugiai bet kokioje aplinkoje, reaguoti į kritines situacijas turi mokėti kiekvienas. Kiekvienu gyvenimo epizodu šalia mūsų nėra specialisto, kuris gali patarti, vadinasi, kalbame apie psichikos sveikatą kaip apie tam tikrus įgūdžius. O įgūdžiai yra savimonė ir savitvarda, susiję su tarpusavio santykiais, sąmoningumu visuomenėje, atsakomybe. Jei tėvai ir pedagogai bendradarbiautų, sumažėtų vaikų depresijų, rimtų emocinių sutrikimų tikimybė. O kaip tai padaryti? Visų pirma, mokyti vaikus, kaip spręsti emocines problemas mokykloje ir namuose“, – komentavo L. Slušnys.

Visiems vaikams vienodos sąlygos

Psichoterapeuto teigimu, dar vienas svarbi tema yra sergantys vaikai mokykloje. Rimtu iššūkiu gali tapti diabetas, lėtinės ligos, inkstų nepakankamumas, kitos ligos. Visiems vaikams turi būti sukurtos sąlygos mokytis, tad ir čia svarbu tėvų ir pedagogų sinergija. ,,Jei norime, kad vaikas būtų sveikas, gerai mokytųsi, tėvai turi skirti laiko jam namuose, o mokytojai taikyti sveikos gyvensenos modelių metodikas mokykloje“, – sakė L. Slušnys.

Pašnekovo teigimu, būtina tėvams ir pedagogams reaguoti iš karto, jei pastebimos patyčios,  žeminimas, vaikas serga lėtine liga ar kenčia dėl komplikuotų santykių šeimoje. ,,Tai dalykai, kurie žeidžia, užgula vaiko pečius emociniu krūviu ir jam darosi sunku. Tėvams svarbu žinoti, kad nereikia laukti problemų, reikia užtikrinti vaikų psichikos problemų prevenciją ir sveikata rūpintis nuolat. Apie tai kalbėsiu ir Alma Master seminare birželio šeštą dieną: kodėl svarbi tėvų ir pedagogų sinergija, kokie metodai būtini ir efektyvūs“, – pabrėžė psichoterapeutas.

Tad gera vaiko psichinė sveikata nėra vien tėvų atsakomybė. Mokyklos aplinka gali padaryti didžiulę įtaką. Svarbu tuo pasirūpinti nelaukiant pasekmių, o užtikrinant prevenciją ir efektyvų tėvų ir mokytojų bendradarbiavimą.