Anglijos ir Lietuvos vidurinių mokyklų skirtumai

Anglijos ir Lietuvos vidurinių mokyklų skirtumai

19. Oct 2016, 06:00 Mamyčių klubas Mamyčių klubas

Savo nuomone dalinasi Baltic Council direktorė Jurgita Gruodienė.

Lietuvoje nuolat reformuojama švietimo sistema. Nuo šių metų rugsėjo visi 6 metų vaikai privalo eiti į paruošiamąją mokyklinę klasę, kalbama apie akademinių dalykų mažinimą. Tai, kas mūsų šalyje pristatoma kaip naujovė, daugelyje šalių tai yra nusistovėjusi sistema. Tokiu būdu yra sukurtos sąlygos ir yra tęstinumas iš vieno švietimo lygmens į kitą.

Turėdami 20 metų darbo patirtį su klasikinėmis Anglijos mokyklomis, galime pripažinti, kad jų švietimo sistema labai skiriasi  nuo lietuviškosios švietimo sistemos. Dažnai tenka susidurti su abipusiu nesupratimu tiek iš tėvelių ir mokinių, tiek ir iš mokyklos. Aptarsime pagrindinius skirtumus.

Moksleivių amžius

Anglijoje vaikai mokyklą pradeda lankyti 5 m., ją baigia 18 m. 

Mokomieji dalykai

Vidurinėje Anglijos mokykloje A-Level programoje mokomasi 4 dalykų. Tai dažniausiai netikėčiausia informacija, su kuria susiduria mūsų mokiniai ir jų tėveliai. „Kaip? Tik keturi?“, - dažniausiai užduodamas klausimas mūsų biure. „O kaip matematika, chemija, geografija ir toliau pagal sąrašą . . .?“ Kartais mokiniai galvoja, kad keturi dalykai – pagrindiniai dalykai, ir dar papildomas sąrašas dalykų, kurie yra nepagrindiniai. Deja ne, iš viso keturi! Kiekvieno dalyko mokymuisi skiriama po 6-8 val. per savaitę. Viena iš priežasčių, kodėl mūsų abiturientų nepriima į geriausius D. Britanijos universitetus, yra ta, kad mūsų mokyklose yra mokomasi daug dalykų, tačiau nepakankamai įsigilinama į kiekvieną iš jų. Anglijoje manoma, kad daugiausia mokomųjų dalykų mokiniai turi mokintis iki 16 metų, po to laikomi pagrindinio išsilavinimo (GCSE) egzaminai, toliau jie tęsia mokslus vidurinėje mokykloje (A-Level). Pagal šią programą mokiniai mokosi dalykų, susijusių su tolimesnėmis studijomis universitete.  Norintiems studijuoti mediciną, būtina pasirinkti chemiją ir biologiją, mokiniai šiuos dalykus mokosi net po 8 val. per savaitę. Todėl nereikėtų stebėtis, kad Lietuvos abiturientų nepriima  į medicinos studijas Anglijoje.  Taipogi būsimi inžinieriai ar finansininkai gali rinktis tarkime aukštąją matematiką (Lietuvoje nėra galimybės rinktis šį dalyką).Taigi britų žinios tuose dalykuose yra geresnės nei Lietuvos mokyklų mokinių.

Stojamieji testai

Kartais tėvams atrodo, kad jie gali išrinkti bet kurią mokyklą savo vaikui, jei juos tenkina mokestis už mokslą, ar tai bus Kingswood arba Harrow mokyklos. Deja, taip nėra. Anglijoje yra mokyklos, kurios turi aukštesnius ar žemesnius stojimo reikalavimus; „select“  - atrinkti, t.y. mokyklos renkasi mokinius pagal jų akademinius įvertinimus ir stojimo testų rezultatus. Mes dirbame su daug mokyklų ir dažnai kalbant su tėvais ir mokiniais matome, kuri mokykla tinkamesnė ir į kokią mokyklą jis galėtų įstoti. Yra mokyklų, kurios neleidžia mūsų mokiniams siųsti stojimo anketų, kol nepateikti mokinio įvertinimai už paskutiniuosius mokslo metus. Jei mokyklą mokinio rezultatai tenkina, tuomet galima pateikti stojimo dokumentus, sumokėti registracijos mokestį ir laukti testų. Visos mokyklos mumis pasitiki, todėl mokiniai testus atlieka pas mus biure. Kitas variantas – vykti į Angliją ir atlikti testus mokykloje. Stojant į A-Level programą aukštus reikalavimus turinčioje mokykloje, mokiniai atlieka keturis testus pagal pasirinktus dalykus ir anglų kalbos žinių patikrinimo testą. Testų atlikimas dažniausiai trunka 6-7 val. Tokiu būdu mūsų moksleiviai stojo į Kingswood, Harrow, Clifton, Caterham, Bishop’s Stortford, Badminton, Cheltenham College ir kitas mokyklas. Mokyklos, kurios kelia žemesnius reikalavimus, dažniausiai prašo atlikti anglų kalbos ir matematikos testus. Tai mokyklos, kaip pavyzdžiui - Sidcot, Wycliffe, Wells Cathedral, King's Ely, Taunton ir kitos.

Mokyklų tipai

Anglijoje yra mišraus (berniukų ir mergaičių) ir atskirai mergaičių ir berniukų tipo mokyklos. Anglijoje šalia mums įprasto mišraus tipo mokyklų yra mokyklos berniukams ir mergaitėms. Žinoma, tai mokyklos su ilgamete istorija ir giliomis tradicijomis. Šiai dienai elitinės mokyklos, užimančios aukščiausias vietas reitinguose – būtent atskiro tipo mokyklos. Turbūt, daug kas pamena, kad princesės Dianos vaikai mokėsi berniukų mokykloje (Eton College), šią mokyklą baigė Didžiosios Britanijos ministras pirmininkas David Cameron ir kiti parlamento nariai. Teigiama, kad atskiros mokyklos labai teigiamą įtaką daro mergaitėms, kadangi mergaitės nekonkuruoja su berniukais tiksliuosiuose moksluose, todėl  jos pasiekia puikių rezultatų, kurie ateityje leidžia pralenkti berniukus įvairiuose akademiniuose dalykuose ir įstoti į geriausius Didžiosios Britanijos ir pasaulio universitetus.

Mokyklinė apranga

Visose mokyklose mokiniai iki 16 metų dėvi mokyklinę aprangą. A-Level programoje (16-18 metų) ji nėra privaloma, bet būtina laikytis nustatyto aprangos kodo: berniukams - švarkas, kelnės, mergaitėms - švarkas, sijonas. Mokyklose nepriimta išsiskirti apranga ir asmeniniais daiktais, kartais mokiniai prašo savo tėvų lankantis mokykloje rengtis paprasčiau,  kad jiems nebūtų nepatogu prieš klasiokus. 

Mokykla-pensionas

Moksleiviai Lietuvoje mokosi vienoje mokykloje, lanko būrelius įvairiose vietose ir organizacijose ir dažnai tėvai atlieka transportavimo paslaugą arba į šį procesą pajungiami ir seneliai . Anglijoje toje pačioje teritorijoje mokinys mokosi, gyvena, sportuoja - užsiima tenisu, baletu, futbolu, plaukimu, dziudo, mokosi kinų kalbos ir t.t

Pagarbos ugdymas

Britiškose mokyklose ugdoma pagarba visiems tikėjimams ir tautoms. Vienu didžiausių nusižengimų mokykloje yra laikomi įžeidžiantys pasisakymai kitataučių atžvilgiu. Už tokius nusižengimus moksleiviai gali būti netgi šalinami iš mokyklos.  

Iniciatyvumas

Didelė mūsų mokinių problema – iniciatyvos stoka pamokų metu. Mokytojai nesupranta, kodėl mūsų mokiniai neužduoda klausimų užsiėmimų metu. Tai nepriimtina ir laikoma dideliu minusu mokymosi procese. Beveik kiekvienoje naujo mokinio ataskaitoje, mes matome mokytojų nusiskundimus iš mokytojų - mokinys (-ė) neužduoda klausimų, neiniciatyvūs. Mokytojų nuomone, mokinys pamokai pasibaigus turi išeiti iš klasės visiškai įsisavinęs naują temą. Klausimų nebuvimas mokytojus neramina, kadangi vėlesni mokinių rezultatai rodo, kad klausimų mokiniai turėjo. Pamažu mūsų mokiniai atsipalaiduoja ir mokytoją priima kaip savo draugą, pagalbininką, o ne žinių kontrolierių. Metų pabaigoje, ataskaitose matosi, kad mokinys, pagaliau dalyvauja pamokose ir užduoda klausimus.

Tai tik maža dalis mūsų pastebėjimų, kuriuos surinkome dirbdami su angliškomis mokyklomis.

Spalio 24 dieną Vilniuje parodoje „Tarptautinių studijų dienos“ , viešbutyje Radisson Blu Hotel Lietuva (Konstitucijos pr. 20) mokiniai ir jų tėveliai turi puikią galimybę gauti informaciją apie stojimo procesą, apgyvendinimo sąlygas, kainas - ją suteiks Anglijos mokyklų vadovai ir atstovai. Parodoje atstovaujamos tiek privačios tiek valstybinės mokyklos, kuriose EU piliečiams mokslas yra nemokamas.