Tuo įsitikinęs aštuntus metus gyvuojančio Lauko darželio įkūrėjas Žilvinas Karpis. Darželyje stengiamasi dirbti pagal šeimos modelio principą. Iki pandemijos daug po užsienio lauko darželius keliavę ugdytojai įsitikino, kad eina teisingu keliu: vyrų ir moterų balansą stengiasi išlaikyti visos vaikų gerove besirūpinančios ikimokyklinio ugdymo įstaigos.
Visuose padaliniuose – bent po vieną auklėtoją vyrą
Eiti į žygį, kurti laužą, nuraminti tėvų pasiilgusį vaiką, padėti apsirengti ir nusiplauti dešimtis mažų rankyčių, iš moliūgo pagaminti katilą troškinio, sodinti daržą, įtraukti vaikus į tvarkymosi žaidimus – Lauko darželyje įprasta, kad šiomis veiklomis užsiima tiek auklėtojos, tiek auklėtojai. Šiuo metu dviejuose darželio padaliniuose Vilniuje Pavilnių parke, Kaune Lampėdžių miško parke yra po kelis auklėtojus vyrus. Jų bus ir naujame darželyje Ąžuolyno parke Kaune.
Auklėtojai vyrai Lietuvos darželiuose – retokai sutinkami „paukščiai", nors daugybė pasaulyje atliktų mokslinių tyrimų įrodė, kad šeimos modelio principo taikymas ugdyme atneša teigiamų rezultatų. Kai ikimokyklinio amžiaus grupėse vaikus ugdo vyras ir moteris, tai teigiamai veikia jų psichologinę sveikatą, socialinių vaidmenų suvokimą, ikimokyklinukai geriau mokosi.
Lauko darželis kryptingai užsibrėžė tikslą nuolat į vaikų grupes integruoti vyrą auklėtoją. Pradėjus šeimos modeliu paremtą ugdymą kurti kiekviename padalinyje, teko įveikti ne vieną iššūkį. Visuomenės akyse auklėtojo darbas buvo matomas kaip išskirtinai moteriškas, patiems auklėtojams taip pat trūko įgūdžių ir patirties ikimokyklinėse įstaigose dirbti pagal šeimos modelio principą.
„Mūsų filosofija turėtų būti įvairovė, norime, kad vaikus ugdytų ir moterys, ir vyrai, – sako Ž. Karpis. – Matome, kad einame teisingu keliu, vyro vaidmuo ikimokyklinėse įstaigose svarbus ir duoda tik pliusų vaikams ir jų tėvams. Kai kuriems toks ugdymo modelis renkantis darželį yra lemiamas faktorius“.
Italai auklėtojų pareigų į „vyriškas“ ir „moteriškas“ neskirsto
Šeimos modelio idėją lietuviško darželio vadovas parsivežė iš Skandinavijos ikimokyklinio ugdymo įstaigų. Kitose užsienio šalyse jis taip pat paplitęs.
Italijos „Associazone Manes“ ne pelno siekianti organizacija, išmėginanti eksperimentinius švietimo projektus, prieš penkerius metus Romoje įkūrė lauko darželį „L‘asilo nel bosco“. Jis išgarsėjo visoje Europoje kaip inovatyvus darželis, daug dėmesio skiriantis vaikų sveikatinimui, ugdymui per laisvus žaidimus taikant šeimos modelį grupėse. Tai padeda pasiekti geresnių mokymosi rezultatų ateityje, spręsti iššūkius.
Lauko darželio Kaune, Lampėdžių miško parke, auklėtojas Eimantas Lukošius, apsilankęs darželyje Romoje, įsitikino, kad su vaikais dirba po lygiai vyrų ir moterų. „Vyrų ir moterų edukatorių santykis buvo vienodas, du vyrai ir dvi moterys. Jie dirbo pasiskirstę sferomis, bet ne pagal lyčių prizmę, neskirstant į vyriškus ir moteriškus užsiėmimus“, – pasakoja E. Lukošius.
Italijos darželis skiriasi nuo Lauko darželio, nes neprireikia tiek daug ūkio darbų: kalti, kapoti, pjauti žolę. Tačiau jie taip pat kiekvienoje grupėje turi po vyrą auklėtoją. „Pas mus daugiau darbų, palaikančių infrastruktūrą. Bet ir pas juos, ir pas mus nėra taip, kad „šito aš nedarysiu, indų tai jau neplausiu“. Visi galime viską. Vaikai taip pat dirba ne tik „mergaitiškus“ ar „berniukiškus“ darbus“, – sako E. ugdytojas.
Įvairesnis lyčių požiūriu auklėtojų kolektyvas vaikams praplečia galimybes pažinti suaugusiųjų pasaulį.
Vyro auklėtojo vaidmens svarbą aiškinosi Graikijoje
Privatų darželį ir pradinę mokyklą „Paixnidagogeio“ Atėnuose aplankiusi Lauko darželio Lampėdžių miško parke auklėtoja Aurelija Vidmantienė į žygius su vaikais ir suaugusiais ėjo tris dienas ir stebėjo, kaip dirbama pagal šeimos modelį. Į žygį 3-4 metų darželinukus lydėjo keturi mokytojai, du vyrai ir dvi moterys.
„Labai svarbus vyro auklėtojo vaidmuo, tai vaikams padeda išmokti socialinių vaidmenų įvairovės ir teigiamai veikia jų pasiekimus“, – apie tris dienas trukusį vizitą sako ikimokyklinio ugdymo pedagogė.
Palyginusi graikų ir lietuvių ugdymo lauke patirtį, ji pastebėjo, kad abu turi kiemus, kuriuose daug iš natūralių medžiagų įrengtų žaidimo erdvių. Abiejose vaikai eina į žygius, skiriama laiko laisvam žaidimui, patirtiniam ugdymui. Taip pat abiejuose darželiuose labai svarbus vyro auklėtojo vaidmuo: taip galima sukurti stipresnes darbo komandas, sugalvoti vaikams įvairesnių ugdomųjų veiklų, rodyti socialinių modelių įvairovę ir daug geriau padėti auklėtiniams išreikšti savo gebėjimus.
Ž. Karpis: vaikams naudinga suprasti, kad pasaulis įvairus
Gilinti žinias ir dalintis patirtimi apie vyrų ir moterų komandinio darbo principus lauko darželiuose auklėtojai taip pat vyko į Nyderlandus. Tilburge veikianti privati švietimo ugdymo organizacija žinoma visoje šalyje, nes jos įkūrėjas ir vadovas Jael Nouhet sukuria vaikams galimybę tiek aktyviai mokytis gamtoje, tiek vystyti socialinius įgūdžius pasitelkiant netradicines veiklas. Organizacijos darbą stebėjusiems Lauko darželio auklėtojams J. Nouhet aiškino, kokią įtaką sveikai vaikų raidai daro gamtos ir socialinio ugdymo suliejimas.
„Visuose šiuose darželiuose, organizacijose, kuriuose lankėmės, vyrai, kaip ir moterys, tiesiogiai dalyvauja vaikų švietime, – apibendrina Ž. Karpis. – Tai vertybinė nuostata, kurią stengiamės įtvirtinti ir Lietuvoje“.
Pasakodamas apie Lauko darželio veiklą, jo įkūrėjas pabrėžia, kad čia netrūksta tiek sunkesnių fiziškai aplinkos tvarkymo darbų, tiek aktyvių ugdymo užsiėmimų. Auklėtojai kapoja malkas laužui ir ant jo gamina valgyti, stato palapines, organizuoja žygius, moko vaikus panaudoti išmaniąsias programėles ieškant lobio, skalbti ryškiaspalves žygių liemenes, sodinti daržą, saugiai naudotis įrankiais.
„Darželyje taikant šeimyninį ugdymo modelį, vaikas mato, kad tiek auklėtojos, tiek auklėtojai siurbia, plauna, kartu gamina maistą, kuria laužą. Vaikui naudinga suprasti, kad moterys ir vyrai gali dirbti tuos pačius darbus, lyderiai – ne tik vyrai, vinį įkalti gali ir moterys. Net jei šeimoje mato kitokį pavyzdį, naudinga suprasti, kad pasaulis įvairus“, – sako Lauko darželio įkūrėjas.
Kartu su kolegomis įvairius pagal šeimos modelį dirbančius lauko darželius lankęs Ž. Karpis pastebėjo, kad šis metodas daug prisideda prie vaikų asmeninio ir socialinio tobulėjimo, mokymosi rezultatų gerinimo sveikesnio mikroklimato grupėse, kasdienio pažinimo džiaugsmo.
Jei dalyvauji projekte „Pradedu lankyti darželį/mokyklą 2021“ ir tau kyla klausimų dėl vaiko adapatacijos, neaišku, kaip elgtis vienoje ar kitoje situacijoje - drąsiai rašyk savo klausimą: redakcija@mamyciuklubas.lt