Ugdymo žaidimai 12-15 mėnesių vaikams

07. Sep, 04:28

Žaisti su vienrių metukų vaikais labai smagu, šie mažyliai yra meilūs, guvūs, įdomūs, smalsūs, išdykę ir nenuspėjami. Iki trejų metų vaiko smegenyse susiformuoja 1000 trilijonų neuronų – dvigubai daugiau nei suaugusiųjų smegenyse. Kūdikio smegenys yra nepaprastai tankios ir tokios išliks per pirmąjį gyvenimo dešimtmetį. Nuo maždaug vienuolikos metų vaiko smegenys pradeda atsikratyti papildomų jungčių, pamažu įvesdamos tvarką tankiame „laidų“ raizginyje. Kai kurios smegenų ląstelės, vadinamos neuronais, jau prieš gimimą yra susijungusios su kitomis ląstelėmis. Jos kontroliuoja kūdikio širdies ritmą, kvėpavimą ir refleksus bei reguliuoja kitas svarbias gyvybės funkcijas. Kitos smegenų jungtys dar laukia savo eilės. Smegenų ląstelės yra visiškai pasirengusios suformuoti jungtis. Kiekviena ląstelė siunčia signalus kitoms smegenų ląstelėms ir gauna informaciją iš kitų ląstelių. Signalai, elektrinių impulsų forma, keliauja per visą nervų ląstelės ilgį. Tam tikros cheminės medžiagos keliauja nuo ląstelės iki ląstelės, sudarydamos jungtis. Viena ląstelė gali susijungti su kitomis 15 000 ląstelių. Susidaro neįtikėtinai sudėtinga jungčių sistema, kuri dažnai vadinama „smegenų schema“. Jungtys, kuriomis neuronai jungiasi vieni su kitais, vadinamos sinapsėmis. Neurono trumposios ataugos, vadinamos dendritais, auga ir ruošiasi sudaryti trilijonų trilijonus sinapsių. Smegenų svoris patrigubėja beveik iki suaugusiojo smegenų svorio. Tyrinėjimai parodė: nors įvarios smegenų dalys vystosi skirtingu greičiu, aktyviausias sinapsių susidarymo periodas siekia nuo gimimo iki maždaug dešimties metų. Iš kur smegenys žino, kurias jungtis išlaikyti? Štai kur praverčia ankstyva patirits. Kai smegenų jungtis pakartotinai naudojama, ji tampa pastovi. Priešingai, jungtis, kuri yra apskritai nenaudojama arba naudojama nepakankamai, vargu ar išliks. Tikėtina, jog vaikas, kuris nuo pat gimimo girdi aplinkui kalbą, išmoks labai gerai kalbėti. Kūdikis, kurio ulbėjimas sutinkamas ne apatiškai, o su šypsena, greičiausiai išaugs emocingas ir komunikabilus. Vaikas, su kuriuo mažai kalbama ar kuriam mažai skaitoma pirmaisias gyvenimo metais, gali vėliau patirti sunkumų. Vaikas, su kuriuo mažai žaidžiama, vėliau gali sunkiai prisitaikyti socialinėje aplinkoje. Sinapsės, kurios pakartotinia nėra naudojamos – išnyks, tuo tarpu liks kitos. Per pastaruosius dešimt metų mokslininkai smegenų veiklą ištyrė daugiau nei per visą ankstesnį istorijos laikotarpį. Atradimas, kad ankstyvosios vaikystės potyriai formuoja vaiko smegenis, keičia mūsų požiūrį į vaikų poreikius. Be to, tyrimai patvirtina daugelio anksčiau išsakytas nuomones: pirma, individų gebėjimas mokytis ir lengvai bendrauti skirtingoje aplinkoje ir įvairiose situacijose priklauso nuo sąveikos tarp prigimties (jų genetinio fondo) ir ugdymo (kaip ir kiek jie globojami, skatinami bei mokomi). Antra, žmogaus smegenys taip unikaliai sudarytos, kad pirmaisiais gyvenimo metais galėtų pasinaudoti gaunama patirtimi ir mokymu; trečia – nors ankstyvoje vaikystėje galimybės ir rizika yra didžiausios, mokymasis trumka visą žmogaus gyvenimą. Geriausias būdas skatinti kūdikių jungčių formavimąsi smegenyse – suteikti mažyliams tai, ko jiems rekia, tai yra aplinką, kuri būtų įdomi tyrinėti, kuri būtų saugi ir kurioje apstu žmonių, mielai atsiliepiančių į jų emocinius ir intelektualinius poreikius. Smegenų veiklos tyrimai patvirtina, kad mažiems vaikams jų gyvenime reikia mylinčių, palaikančių juos žmonių, kurie jiems dainuos, juos apkabins, su jais kalbėsis, jiems skaitys. Čia siūlomi žaidimai – ugdo vaikų smegenų pajėgumą. Žaidimai sudaro būsimojo mokymosi pamatus – puiki, daug žadanti pradžia. Be to, jie yra smagūs ir įdomūs 12-15 mėn. (1) Žaidimas PASTUMK Jei smegenų neuronai, kurie yra susiję su regos ir motoriniais įgūdžiais, nebus treniruojami pirmaisiais gyvenimo metais, sulaukus brandaus amžiaus jie paprasčiausiai nebebus pakankamai „plastiški“, kad būtų naudojami naujoms jungtims sudaryti.  Tik pradėję vaikščioti, vaikai mėgsta stumdyti daiktus. Jiems patinka stebėti, kaip daiktas juda, ir žinoti, jog būtent jie privertė tą daiktą judėti.  Stumdymo žaidimai leidžia vaikui pasijusti stipriam. Jie ugdo pasitikėjimą savimi ir koordinaciją.  Parinkite keletą daiktų, kuriuos vaikas galėtų pastumti. Pasirinkite nesunkius daiktus, tokius kaip minkštas žaislas, nedidelis žaisliukas ar specialus žaislas stumti.  Ištarkite: „Vienas, du, trys, stumk!” – ir pastumkite vieną iš žaislų.  Vėl suskaičiuokite iki trijų ir paraginkite vaiką, kad stumtų pats.  Kai jūsų mažylis visą dieną ims kartoti „tys“ (kas reikštų – „trys“), bus aišku, kad žaidimas jam labai patiko. 12-15 mėn. (2) DAUG MEILėS IR ŠVELNUMO Pasak Dr. Bruce‘o Perrio, Bayloro, Medicinos koledžo psichiatro, vaikams, kurie nepatiria pakankamai meilės ir švelnumo pirmiasiais gyvenimo metais, gali pritrūkti tinkamai sujungtų jungčių, kurios lemia artimų savitarpio santykių formavimąsi.  Šis žaidimas ugdo švelnumą ir prieraišumą.  Atsisėskite su mažyliu ant grindų ir padėkite šalia savęs du ar tris mėgstamus minkštus žaislus.  Išsirinkite vieną iš žaislų ir apkabinkite jį. Sakykite tokius žodžius, kaip: „Su tavimi taip smagu žaisti“, „Man patinka tavo rudas kailiukas“ arba „Man patinka tave myluoti“.  Dabar tą patį pakartokite savo vaikui.  Paduokite vaikui vieną iš žaisliukų ir paprašykite jį apkabinti ir pabučiuoti.  Kartokite šį žaidimą tol, kol vaikui bus įdomu. Netrukus pastebėsite, kad jūsų mažylis žais žaidimą pats vienas. 12-15 mėn. (3) PAKALBėKITE SU VAIKU Maži vaikai greitai reaguodami į aukštesnį, dainuojantį kalbos toną, lengviau atpažįsta žodžius ir juos suvokia, kai jiems dainuojama tokiu tonu.  Kalbėkite ir dainuokite su vaiku aukštu paplonintu tonu.  Padainuokite keletą savo mėgstamų dainų tokiu tonu.  Priglauskite vaiką prie savęs ir padainuokite dainas dviem būdais – pirmąkart normaliu balsu, kitą – paplonintu. Antrąkart dainuojama daina sulauks didesnio jūsų mažylio dėmesio. 12-15 mėn. (4) PRIŠLIAUŽKIM PRIE ŽAISLIUKO Organizme esantys mineralai – tai medžiagos, būtinos jungtims smegenyse susiformuoti. Viena iš priežasčių, kodėl kai kurie vaikai išmoksta šliaužioti ir vaikščioti anksčiau už kitus: jų organizme mineralai susiformuoja anksčiau.  Kai jūsų vaikas šliaužia, paskatinkite šį veiksmą, žaisdami su juo tokį žaidimą.  Padėkite mėgstamą vaiko žaislą viename kambario gale.  Atsigulkite ant grindų ir prišliaužkite prie žaislo. Pasiekę žaislą, pakelkite jį ir žaislo balsu tarkite: „Eikš, (vaiko vardas), paimk mae“.  Paskatinkite savo mažylį prišliaužti prie žaisliuko.  Jeigu vaikas jau pasirengęs vaikščioti, padėkite žaislą šiek tiek aukštėliau, kad jis pamėgintų pasitempti ir jį pasiekti.  Labai smagu pašliaužioti ratu kartu su savo vaiku. 12-15 mėn. (5) VIENAS DU TRYS, BUMBT Lytėjimas stimuliuoja smegenis, kad jos išskirtų svarbius augimą skatinančius hormonus. Jūsų meilė padės užsimegsti stipriam ryšiui tarp judviejų, tačiau jūsų meilės išraiška nulems, kaip vaiko smegenys suformuos jungtis.  Pasodinkite savo mažylį ant kelių priešais save.  Sakykite: „vienas du trys, bumbt“. Sulig žodžiu „bumbt“ švelniai susidaužkite savo ir vaikelio kaktomis.  Dar kartą pakartokite šiuos žodžius, tik šįkart sulig žodžiu „bumbt“ susidaužkite savo ir vaikelio nosimis.  Toliau žaiskite žaidimą, švelniai susidauždami skirtingomis kūno dalimis, tokiomis kaip alkūnės, keliai, skruostai, ausys ir smakrai. 12-15 mėn. (6) SUPU SUPU VAIKELĮ Naujausi tyrimai patvirtino, kaip muzikos klausymasis veikia erdvės ir laiko suvokimą – sugebėjimą išvystyti išsklaidytą paveikslą ir vaizduotėje jį sudėlioti. Toks suvokimas yra matematikos, inžinerijos ir kitų disciplinų pagrindas.  Laikykite vaiką ant rankų ir sūpuokite jį pirmyn atgal, tuo pačiu metu dainuodami lopšines ir kitas raminančias daineles, tokias kaip: „Aa-aa-liūli, Katinėlis guli, O katytė motinytė Marškinėlius siuva“  Sūpuodami vaiką jį nuraminsite ir sukelsite judviejų pasitikėjimą.  Sudainavę paskutinę dainos eilutę, prisiglauskite ir apkabinkite savo mažylį. 12-15 mėn. (7) KUKū ŽAIDIMAI Per kiekvieną kukū žaidimą susiformuoja arba sustiprėja tūkstančiai jungčių smegenų ląstelėse; tuo pačiu paini smegenų schema tampa dar sudėtingesnė ir tikslesnė – beveik tokia ji išliks ir per visą gyvenimą.  Kukū žaidimus ne tik smagu žaisti, jie labai svarbūs „augant“ smegenims.  Galite žaisti tokius kukū žaidimus: - Užsidengdami akis rankomis; - Užsirišdami akis rankšluosčiu; - Slėpdamiesi už durų ar didesnio baldo, o paskui staiga pasirodydami; - Uždėdami rankas ant vaikelio akių ir paskui jas atitraukdami. - Paslėpdami žaislą po antklode ir paskui jį iš ten ištraukdami; - Nupiešdami žymekliu veidelį ant savo nykščio ir slėp0dami nykštį po kitais pirštais. 12-15 mėn. (8) PASKAITYKIM KNYGELES Skaitydami vaikui knygas ar pasakodami jam pasakas, padėsite „augti“ jo smegenims ir padėsite jam sieti knygas su tuo, ką jis labiausiai myli – jūsų balsu ir artumu.  Yra daugybė būdų, kaip galite padėi mažyliui išsiugdyti pomėgį skaityti. Štai keletas iš jų: - Paraginkite savo mažylį žaisti su knygelėmis, tiek minkštais, tiek kartono viršeliais. - Parodykite paveikslėlius knygose ir vardinkite įvairius daiktus. - Dainuokite vaikiškas daineles, pateiktas knygose. - Keiskite savo balsą, darykite juokingas grimasas arba kitaip sudominkite savo vaiką jam skaitomomis knygomis ir pasakomis. - Dažnia skaitykite savo vaikui, tačiua ilgai jo nevarginkite. 12-15 mėn. (9) MMM... Intonacija ir veido išraiškos suprantamos pirmiau nei žodžiai. Emocinis mokymasis yra persipynęs su visomis mokymosi sritimis.  Ugdykite savo mažylio kalbinius įgūdžius, ruošdami pietus ar užkandėlę – padainuokite kad ir tokią dainelę: Kur mūsų pienelis? Kur mūsų duonelė? Šilta kvapni bandelė, Minkštas gardus sviestelis?  Nueikite prie šaldytuvo, išsiimkite pieno pakelį ir sakykite: „O, kaip aš mėgstu pienelį, mmmmm, liežuvį galima praryti“.  Padainuokite tokią pat dainelę ir apie kitus maisto produktus ar namų ūkio reikmenis. Išimkite tą daiktą, sudainuokite dainelę, paskui pakalbėkite apie maistą.  Teigiamos emocijos labai palankiai veikia vaiko smegenų vystymąsi.  Be to, tokie žaidimai ugdo kalbinius gebėjimus. 12-15 mėn. (10) PAPLEKŠNOKIM IR PADAINUOKIM Tam, kad mažo vaiko smegenys tinkamai vystytųsi, jis turi nuolat jaustis mylimas, su juo turi būti dažnai kalbama, skaitomos knygos, jam leidžiama tyrinėti aplinką.  Paplekšnokite vaikutį keisdami jam vystyklą, maudydami ar veikdami bet ką kita. Tuo pačiu metu dainuokite kokią nors dainelę.  Dainuokite mažyliui savo mėgstamą dainelę ir tuo pačiu metu savo smiliumi paplekšnokite jam per pilvuką ar nugarytę pagal dainos ritmą.  Padainavę dainelę, priglauskite vaikelį ir pabučiuokite.  Taip pat galite padainuoti vieną dainos eilutę ir tapšnoti tik vieną žodį. Pavyzdžiui, „Žibėk, žibėk, maža (tapšnokite pagal ritmą „žvaigždute“, bet nedainuokite)“.  Šis žaidimas ugdo vaiko ritmo jausmą ir jo klausymosi įgūdžius. 12-15 mėn. (11) PAŠOKINėKIM Malonus bendravimas su rūpestingais suaugusiais stimuliuoja vaiko smegenis, kitaip tariant, skatina naujas sinapses ir stiprina jau esančias  Šis malonus šokinėjimo žaidimas stiprina tarp jūsų ir vaiko emocinį ryšį  Pasisodinkite vaiką sau ant kelių. Tvirtai laikykite jį už ranbkučių.  Padeklamuokite eilėraštuką, šokdindami vaikelį ant savo kelių: Šokinėkim stripinėkim Opa opa tra lia lia. Čia aukštyn, čia žemyn, Čia pakylam, čia oi! – nugriūnam (pargriaukite mažylį į vieną pusę) Opa opa tra lia lia.  Dar kartą pasakykite eilėraštuką ir „nugriūkite“ į kitą pusę.  Pakartokite eilėraštį ir sulig žodeliu „oi“, praskleiskite kelius ir, tvirtai prilaikydami mažylį, leiskite jam griūti atgal. 12-15 mėn. (12) VėLAI GULSI Vaikai, kuriuos supa mylintys, rūpestingi, švelnūs tėvai ar globėjai, jau vaikystėje įgis daug gilesnių bendravimo įgūdžių nei tie vaikai, kurie nepatiria tokios globos.  Laikykite savo mažylį ant kelių ir deklamuokite šį eilėraštuką. Pakelkite aukštyn jo rankutes sulig žodžiu „aukštas“ ir nuleiskite – sulig žodžiu „mažas“. Vėlai gulsi- Mažas liksi. Anksti gulsi – Aukštas užaugsi.  Galite laikyti vaikelį ir stovėdami. Tuomet kilstelėkite jį aukštai sulig žodžiu „aukštas“ ir nuleiskite ant grindų - sulig žodžiu „mažas“.  Darydami tai, kad judviem teikia džiaugsmo, užmegsite stiprų trapusavio emocinį ryšį. Parengta pagal J. Silberg. 1-2 metų vaiko smegenų mankšta. 125 ugdymo žaidimai. Gamta, 2003.

07. Sep 2010, 16:28

Žaisti su vienrių metukų vaikais labai smagu, šie mažyliai yra meilūs, guvūs, įdomūs, smalsūs, išdykę ir nenuspėjami. Iki trejų metų vaiko smegenyse susiformuoja 1000 trilijonų neuronų – dvigubai daugiau nei suaugusiųjų smegenyse. Kūdikio smegenys yra nepaprastai tankios ir tokios išliks per pirmąjį gyvenimo dešimtmetį. Nuo maždaug vienuolikos metų vaiko smegenys pradeda atsikratyti papildomų jungčių, pamažu įvesdamos tvarką tankiame „laidų“ raizginyje.

Kai kurios smegenų ląstelės, vadinamos neuronais, jau prieš gimimą yra susijungusios su kitomis ląstelėmis. Jos kontroliuoja kūdikio širdies ritmą, kvėpavimą ir refleksus bei reguliuoja kitas svarbias gyvybės funkcijas. Kitos smegenų jungtys dar laukia savo eilės. Smegenų ląstelės yra visiškai pasirengusios suformuoti jungtis. Kiekviena ląstelė siunčia signalus kitoms smegenų ląstelėms ir gauna informaciją iš kitų ląstelių. Signalai, elektrinių impulsų forma, keliauja per visą nervų ląstelės ilgį. Tam tikros cheminės medžiagos keliauja nuo ląstelės iki ląstelės, sudarydamos jungtis. Viena ląstelė gali susijungti su kitomis 15 000 ląstelių. Susidaro neįtikėtinai sudėtinga jungčių sistema, kuri dažnai vadinama „smegenų schema“. Jungtys, kuriomis neuronai jungiasi vieni su kitais, vadinamos sinapsėmis. Neurono trumposios ataugos, vadinamos dendritais, auga ir ruošiasi sudaryti trilijonų trilijonus sinapsių. Smegenų svoris patrigubėja beveik iki suaugusiojo smegenų svorio. Tyrinėjimai parodė: nors įvarios smegenų dalys vystosi skirtingu greičiu, aktyviausias sinapsių susidarymo periodas siekia nuo gimimo iki maždaug dešimties metų.

Iš kur smegenys žino, kurias jungtis išlaikyti? Štai kur praverčia ankstyva patirits. Kai smegenų jungtis pakartotinai naudojama, ji tampa pastovi. Priešingai, jungtis, kuri yra apskritai nenaudojama arba naudojama nepakankamai, vargu ar išliks. Tikėtina, jog vaikas, kuris nuo pat gimimo girdi aplinkui kalbą, išmoks labai gerai kalbėti. Kūdikis, kurio ulbėjimas sutinkamas ne apatiškai, o su šypsena, greičiausiai išaugs emocingas ir komunikabilus. Vaikas, su kuriuo mažai kalbama ar kuriam mažai skaitoma pirmaisias gyvenimo metais, gali vėliau patirti sunkumų. Vaikas, su kuriuo mažai žaidžiama, vėliau gali sunkiai prisitaikyti socialinėje aplinkoje. Sinapsės, kurios pakartotinia nėra naudojamos – išnyks, tuo tarpu liks kitos.

Per pastaruosius dešimt metų mokslininkai smegenų veiklą ištyrė daugiau nei per visą ankstesnį istorijos laikotarpį. Atradimas, kad ankstyvosios vaikystės potyriai formuoja vaiko smegenis, keičia mūsų požiūrį į vaikų poreikius. Be to, tyrimai patvirtina daugelio anksčiau išsakytas nuomones: pirma, individų gebėjimas mokytis ir lengvai bendrauti skirtingoje aplinkoje ir įvairiose situacijose priklauso nuo sąveikos tarp prigimties (jų genetinio fondo) ir ugdymo (kaip ir kiek jie globojami, skatinami bei mokomi). Antra, žmogaus smegenys taip unikaliai sudarytos, kad pirmaisiais gyvenimo metais galėtų pasinaudoti gaunama patirtimi ir mokymu; trečia – nors ankstyvoje vaikystėje galimybės ir rizika yra didžiausios, mokymasis trumka visą žmogaus gyvenimą.

Geriausias būdas skatinti kūdikių jungčių formavimąsi smegenyse – suteikti mažyliams tai, ko jiems rekia, tai yra aplinką, kuri būtų įdomi tyrinėti, kuri būtų saugi ir kurioje apstu žmonių, mielai atsiliepiančių į jų emocinius ir intelektualinius poreikius. Smegenų veiklos tyrimai patvirtina, kad mažiems vaikams jų gyvenime reikia mylinčių, palaikančių juos žmonių, kurie jiems dainuos, juos apkabins, su jais kalbėsis, jiems skaitys. Čia siūlomi žaidimai – ugdo vaikų smegenų pajėgumą. Žaidimai sudaro būsimojo mokymosi pamatus – puiki, daug žadanti pradžia. Be to, jie yra smagūs ir įdomūs

12-15 mėn. (1) Žaidimas PASTUMK
Jei smegenų neuronai, kurie yra susiję su regos ir motoriniais įgūdžiais, nebus treniruojami pirmaisiais gyvenimo metais, sulaukus brandaus amžiaus jie paprasčiausiai nebebus pakankamai „plastiški“, kad būtų naudojami naujoms jungtims sudaryti.

 Tik pradėję vaikščioti, vaikai mėgsta stumdyti daiktus. Jiems patinka stebėti, kaip daiktas juda, ir žinoti, jog būtent jie privertė tą daiktą judėti.
 Stumdymo žaidimai leidžia vaikui pasijusti stipriam. Jie ugdo pasitikėjimą savimi ir koordinaciją.
 Parinkite keletą daiktų, kuriuos vaikas galėtų pastumti. Pasirinkite nesunkius daiktus, tokius kaip minkštas žaislas, nedidelis žaisliukas ar specialus žaislas stumti.
 Ištarkite: „Vienas, du, trys, stumk!” – ir pastumkite vieną iš žaislų.
 Vėl suskaičiuokite iki trijų ir paraginkite vaiką, kad stumtų pats.
 Kai jūsų mažylis visą dieną ims kartoti „tys“ (kas reikštų – „trys“), bus aišku, kad žaidimas jam labai patiko.

12-15 mėn. (2) DAUG MEILėS IR ŠVELNUMO
Pasak Dr. Bruce‘o Perrio, Bayloro, Medicinos koledžo psichiatro, vaikams, kurie nepatiria pakankamai meilės ir švelnumo pirmiasiais gyvenimo metais, gali pritrūkti tinkamai sujungtų jungčių, kurios lemia artimų savitarpio santykių formavimąsi.

 Šis žaidimas ugdo švelnumą ir prieraišumą.
 Atsisėskite su mažyliu ant grindų ir padėkite šalia savęs du ar tris mėgstamus minkštus žaislus.
 Išsirinkite vieną iš žaislų ir apkabinkite jį. Sakykite tokius žodžius, kaip: „Su tavimi taip smagu žaisti“, „Man patinka tavo rudas kailiukas“ arba „Man patinka tave myluoti“.
 Dabar tą patį pakartokite savo vaikui.
 Paduokite vaikui vieną iš žaisliukų ir paprašykite jį apkabinti ir pabučiuoti.
 Kartokite šį žaidimą tol, kol vaikui bus įdomu. Netrukus pastebėsite, kad jūsų mažylis žais žaidimą pats vienas.

12-15 mėn. (3) PAKALBėKITE SU VAIKU
Maži vaikai greitai reaguodami į aukštesnį, dainuojantį kalbos toną, lengviau atpažįsta žodžius ir juos suvokia, kai jiems dainuojama tokiu tonu.

 Kalbėkite ir dainuokite su vaiku aukštu paplonintu tonu.
 Padainuokite keletą savo mėgstamų dainų tokiu tonu.
 Priglauskite vaiką prie savęs ir padainuokite dainas dviem būdais – pirmąkart normaliu balsu, kitą – paplonintu. Antrąkart dainuojama daina sulauks didesnio jūsų mažylio dėmesio.

12-15 mėn. (4) PRIŠLIAUŽKIM PRIE ŽAISLIUKO
Organizme esantys mineralai – tai medžiagos, būtinos jungtims smegenyse susiformuoti. Viena iš priežasčių, kodėl kai kurie vaikai išmoksta šliaužioti ir vaikščioti anksčiau už kitus: jų organizme mineralai susiformuoja anksčiau.

 Kai jūsų vaikas šliaužia, paskatinkite šį veiksmą, žaisdami su juo tokį žaidimą.
 Padėkite mėgstamą vaiko žaislą viename kambario gale.
 Atsigulkite ant grindų ir prišliaužkite prie žaislo. Pasiekę žaislą, pakelkite jį ir žaislo balsu tarkite: „Eikš, (vaiko vardas), paimk mae“.
 Paskatinkite savo mažylį prišliaužti prie žaisliuko.
 Jeigu vaikas jau pasirengęs vaikščioti, padėkite žaislą šiek tiek aukštėliau, kad jis pamėgintų pasitempti ir jį pasiekti.
 Labai smagu pašliaužioti ratu kartu su savo vaiku.

12-15 mėn. (5) VIENAS DU TRYS, BUMBT
Lytėjimas stimuliuoja smegenis, kad jos išskirtų svarbius augimą skatinančius hormonus. Jūsų meilė padės užsimegsti stipriam ryšiui tarp judviejų, tačiau jūsų meilės išraiška nulems, kaip vaiko smegenys suformuos jungtis.

 Pasodinkite savo mažylį ant kelių priešais save.
 Sakykite: „vienas du trys, bumbt“. Sulig žodžiu „bumbt“ švelniai susidaužkite savo ir vaikelio kaktomis.
 Dar kartą pakartokite šiuos žodžius, tik šįkart sulig žodžiu „bumbt“ susidaužkite savo ir vaikelio nosimis.
 Toliau žaiskite žaidimą, švelniai susidauždami skirtingomis kūno dalimis, tokiomis kaip alkūnės, keliai, skruostai, ausys ir smakrai.

12-15 mėn. (6) SUPU SUPU VAIKELĮ
Naujausi tyrimai patvirtino, kaip muzikos klausymasis veikia erdvės ir laiko suvokimą – sugebėjimą išvystyti išsklaidytą paveikslą ir vaizduotėje jį sudėlioti. Toks suvokimas yra matematikos, inžinerijos ir kitų disciplinų pagrindas.

 Laikykite vaiką ant rankų ir sūpuokite jį pirmyn atgal, tuo pačiu metu dainuodami lopšines ir kitas raminančias daineles, tokias kaip:
„Aa-aa-liūli,
Katinėlis guli,
O katytė motinytė
Marškinėlius siuva“

 Sūpuodami vaiką jį nuraminsite ir sukelsite judviejų pasitikėjimą.
 Sudainavę paskutinę dainos eilutę, prisiglauskite ir apkabinkite savo mažylį.

12-15 mėn. (7) KUKū ŽAIDIMAI
Per kiekvieną kukū žaidimą susiformuoja arba sustiprėja tūkstančiai jungčių smegenų ląstelėse; tuo pačiu paini smegenų schema tampa dar sudėtingesnė ir tikslesnė – beveik tokia ji išliks ir per visą gyvenimą.

 Kukū žaidimus ne tik smagu žaisti, jie labai svarbūs „augant“ smegenims.
 Galite žaisti tokius kukū žaidimus:

- Užsidengdami akis rankomis;
- Užsirišdami akis rankšluosčiu;
- Slėpdamiesi už durų ar didesnio baldo, o paskui staiga pasirodydami;
- Uždėdami rankas ant vaikelio akių ir paskui jas atitraukdami.
- Paslėpdami žaislą po antklode ir paskui jį iš ten ištraukdami;
- Nupiešdami žymekliu veidelį ant savo nykščio ir slėp0dami nykštį po kitais pirštais.

12-15 mėn. (8) PASKAITYKIM KNYGELES
Skaitydami vaikui knygas ar pasakodami jam pasakas, padėsite „augti“ jo smegenims ir padėsite jam sieti knygas su tuo, ką jis labiausiai myli – jūsų balsu ir artumu.

 Yra daugybė būdų, kaip galite padėi mažyliui išsiugdyti pomėgį skaityti. Štai keletas iš jų:

- Paraginkite savo mažylį žaisti su knygelėmis, tiek minkštais, tiek kartono viršeliais.
- Parodykite paveikslėlius knygose ir vardinkite įvairius daiktus.
- Dainuokite vaikiškas daineles, pateiktas knygose.
- Keiskite savo balsą, darykite juokingas grimasas arba kitaip sudominkite savo vaiką jam skaitomomis knygomis ir pasakomis.
- Dažnia skaitykite savo vaikui, tačiua ilgai jo nevarginkite.

12-15 mėn. (9) MMM...
Intonacija ir veido išraiškos suprantamos pirmiau nei žodžiai. Emocinis mokymasis yra persipynęs su visomis mokymosi sritimis.

 Ugdykite savo mažylio kalbinius įgūdžius, ruošdami pietus ar užkandėlę – padainuokite kad ir tokią dainelę:

Kur mūsų pienelis?
Kur mūsų duonelė?
Šilta kvapni bandelė,
Minkštas gardus sviestelis?

 Nueikite prie šaldytuvo, išsiimkite pieno pakelį ir sakykite: „O, kaip aš mėgstu pienelį, mmmmm, liežuvį galima praryti“.
 Padainuokite tokią pat dainelę ir apie kitus maisto produktus ar namų ūkio reikmenis. Išimkite tą daiktą, sudainuokite dainelę, paskui pakalbėkite apie maistą.
 Teigiamos emocijos labai palankiai veikia vaiko smegenų vystymąsi.
 Be to, tokie žaidimai ugdo kalbinius gebėjimus.

12-15 mėn. (10) PAPLEKŠNOKIM IR PADAINUOKIM
Tam, kad mažo vaiko smegenys tinkamai vystytųsi, jis turi nuolat jaustis mylimas, su juo turi būti dažnai kalbama, skaitomos knygos, jam leidžiama tyrinėti aplinką.

 Paplekšnokite vaikutį keisdami jam vystyklą, maudydami ar veikdami bet ką kita. Tuo pačiu metu dainuokite kokią nors dainelę.
 Dainuokite mažyliui savo mėgstamą dainelę ir tuo pačiu metu savo smiliumi paplekšnokite jam per pilvuką ar nugarytę pagal dainos ritmą.
 Padainavę dainelę, priglauskite vaikelį ir pabučiuokite.
 Taip pat galite padainuoti vieną dainos eilutę ir tapšnoti tik vieną žodį. Pavyzdžiui, „Žibėk, žibėk, maža (tapšnokite pagal ritmą „žvaigždute“, bet nedainuokite)“.
 Šis žaidimas ugdo vaiko ritmo jausmą ir jo klausymosi įgūdžius.

12-15 mėn. (11) PAŠOKINėKIM
Malonus bendravimas su rūpestingais suaugusiais stimuliuoja vaiko smegenis, kitaip tariant, skatina naujas sinapses ir stiprina jau esančias

 Šis malonus šokinėjimo žaidimas stiprina tarp jūsų ir vaiko emocinį ryšį
 Pasisodinkite vaiką sau ant kelių. Tvirtai laikykite jį už ranbkučių.
 Padeklamuokite eilėraštuką, šokdindami vaikelį ant savo kelių:

Šokinėkim stripinėkim
Opa opa tra lia lia.
Čia aukštyn, čia žemyn,
Čia pakylam, čia oi! – nugriūnam
(pargriaukite mažylį į vieną pusę)
Opa opa tra lia lia.

 Dar kartą pasakykite eilėraštuką ir „nugriūkite“ į kitą pusę.
 Pakartokite eilėraštį ir sulig žodeliu „oi“, praskleiskite kelius ir, tvirtai prilaikydami mažylį, leiskite jam griūti atgal.

12-15 mėn. (12) VėLAI GULSI
Vaikai, kuriuos supa mylintys, rūpestingi, švelnūs tėvai ar globėjai, jau vaikystėje įgis daug gilesnių bendravimo įgūdžių nei tie vaikai, kurie nepatiria tokios globos.

 Laikykite savo mažylį ant kelių ir deklamuokite šį eilėraštuką. Pakelkite aukštyn jo rankutes sulig žodžiu „aukštas“ ir nuleiskite – sulig žodžiu „mažas“.

Vėlai gulsi-
Mažas liksi.
Anksti gulsi –
Aukštas užaugsi.

 Galite laikyti vaikelį ir stovėdami. Tuomet kilstelėkite jį aukštai sulig žodžiu „aukštas“ ir nuleiskite ant grindų - sulig žodžiu „mažas“.
 Darydami tai, kad judviem teikia džiaugsmo, užmegsite stiprų trapusavio emocinį ryšį.

Parengta pagal J. Silberg. 1-2 metų vaiko smegenų mankšta. 125 ugdymo žaidimai.
Gamta, 2003.